Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken leverandør?
06-10-2012, 15:09
Hvilken leverandør?
Hei alle,

i forbindelse med den forrige posten min, har jeg begynt å snuse på digital tv.

Alle leverandører er forsåvidt aktuelle, men Get har kanskje en liten fordel i det at de også leverer analoge signaler inn i huset. Dvs at mine 4 tver spredd rundt i huset fortsatt vil være i stand til å brukes uten å starte opp Mythfrontenden.

Men så er det sånn at jeg ønsker med HD da.. Get sine bokser ser ut til å bare levere HDMI, dermed må jeg vel ha både en HDFury og en HDPVR for å få dette inn i MythTV? Er ikke interessert i å bruke Get sine PVR-bokser, synes disse var rimelig primitive i forhold til MythTV.

Hvordan det er med Riksnett, Canal Digital og Viasat aner jeg ikke.

Er det noen som kan veilede meg litt her?

Det jeg ønsker er jo å få ett HD-signal inn i MythTven min. Om jeg må handle HD-PVR, HDFuryer osv osv så får jeg heller gjøre det..

Riksnett sender jo også noen kanaler (NRK) ukryptert. Hva trenger jeg for å få inn disse? Ett DVB-T-kort og en antenne? Er det bare SD-kanaler eller sender HD ukryptert også?

Mange spørsmål, men jeg er nok ikke helt oppdatert på dette, så jeg blir glad for tips :-)

--
Mvh Roald Amundsen
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
06-10-2012, 16:46
RE: Hvilken leverandør?
Ja, alle GET sine bokser er HD nå. Mikro boksen erstatter de tidligere SD boksene. I tilleg har de en HD PVR boks også. Personlig er jeg ekstremt fornøyd med GET boksene....bortsett fra en liten ting...og det er at man ikke kan ta vare på opptak man gjør...derfor roter jeg rundt her inne Smile
06-10-2012, 17:11 (This post was last modified: 06-10-2012 17:14 by Roald.)
(06-10-2012 16:46)dapre71 Wrote:  Personlig er jeg ekstremt fornøyd med GET boksene....

Da har du nok ikke prøvd noe grommere :-) Get-boksene er helt suverene dersom det man sammenligner med er en vhs-spiller! :-)

Men MythTV eller Media Center eller andre software-løsninger (kun prøvd Myth og MCE) er noe helt annet. Der får du ett komplett system for all slags media. Du klarer deg med en pc, men du kan bygge ut til en komplett løsning slik at hele huset ditt er integrert i ett.

Jeg har en server og tre frontender. Frontendene kan se på tvopptak, dvd/bluray-imager og serier/filmer fra andre kilder. I tillegg kan du spille av musikk, youtube (og lignende websider), surfe på weben osv. Jeg hadde 3 recordere slik at jeg kunne ta opp tre program samtidig. Jeg har 8 TB til media-filer. Om du stopper å se på ett program på en frontend og starter det på en annen kommer du rett dit du var. Den scanner tvopptakene dine etter reklame slik at du kan skippe det automatisk (funker ikke så godt i Norge, men ofte greit nok på Tvnorge og Tv2) Jeg har opptak helt tilbake til 2006 som jeg ennå ikke har fått sinket meg til å se på! Man kan arkivere ut ting til dvd/usb-driver etc.

Vanskelig å forklare alt som er bedre, men om man har brukt dette i noen år (mythtv siden 2004) så fremstår en Get-boks som primitiv.

På den andre siden så er det ofte vanskelig å holde liv i mythtven, kjøper man nye kort trenger det ofte drivere som ikke finnes/funker, linux-distroen må stadig oppgraderes, det kan ofte være vanskelig å få alt til å virke og prate sammen (fjernkontroller, capture cards, skjermkort/VDPAU osv). Sånt er jo lettere med en Get-boks. Eks-kona har en sånn og hun er også ekstremt fornøyd med den.

--
Mvh Roald Amundsen

(06-10-2012 16:46)dapre71 Wrote:  Ja, alle GET sine bokser er HD nå. Mikro boksen erstatter de tidligere SD boksene. I tilleg har de en HD PVR boks også. Personlig er jeg ekstremt fornøyd med GET boksene....bortsett fra en liten ting...og det er at man ikke kan ta vare på opptak man gjør...derfor roter jeg rundt her inne Smile

Men det forrige svaret mitt var jo en digresjon. Du skriver at alle Get-boksene er HD, men det var jo ikke det jeg lurte på. Får du component ut av noen av slik at du kan koble dem til en HD-PVR?

Om ikke må jeg til med en HD-PVR og en HDFury og da begynner det å bli dyrt og mange ledd. Jo flere ledd jo mer sjanser for problemer.

--
Mvh Roald Amundsen
06-10-2012, 18:07
Jeg har HTPC - i tillegg til GET PVR Wink Hvor grom den er kan diskuteres Wink

Mikro boksen har ingen andre utganger en HDMI

PVR boksen har component utgang som er strupet til 720x576. Men kvaliteten er sikkert ok lell. Har ikke prøvet.

Den har også en Scart utgang, som jeg har OGSÅ har koblet opp via Scart-Svideo-analogt tv-kort-PC. Gir helt ok opptak til ting jeg av en eller annen grunn kun fikk lagret til pvr'en.
06-10-2012, 19:02
(06-10-2012 15:09)Roald Wrote:  Det jeg ønsker er jo å få ett HD-signal inn i MythTven min. Om jeg må handle HD-PVR, HDFuryer osv osv så får jeg heller gjøre det..

Det du trenger er et DVB-C kort som er støttet i MythTV (og som tar opp i HD) + en Norsk Tipping leser til programkortet. Se gråsonen for mer info.
Samt nok timer til å sette opp dette.
Driver og forsker selv i ledige stunder, har fått det til å funke med et usb-kort (men det støtter ikke HD) og Kaffeine, men har ikke satt opp MythTV ennå.
06-10-2012, 20:11 (This post was last modified: 06-10-2012 20:13 by dapre71.)
Ok..det var DET han ønsket ja...leser litt for fort noen ganger.

Jeg har selv brukt Dvblink, newcs, acamd og norsk tipping kortleser. Denne kombinasjonen ble brukt sammen med GET pvr kortet, Windows Media Center og et Terratec cinergy htc usb stick hd - kort. Faktisk to av dem. Alt fungerte helt topp. Litt treghet i under kanalskifte må påregnes. Tror det ligger en oppskrift her på forumet ?

Nå tester jeg ut samme oppsett med GET mikro boksen.

For å få inn Rikstv/bakkesendinger trenger du et Dvb-t kort ja. Har selv testet med en Hauppauge WinTv Nova TD HD usb stick. Fungerte veldig fint det, selv med den medfølgende lille antennen. En stor antenne er å anbefale for å unngå tidvis pixelering. Nova sticken kan du få kjøpt av meg hvis du ønsker.

Alle Nrk kanalene er ukryptert så vidt jeg husker og i HD. De andre kanalene fikk jeg naturlig nok ikke inn.
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)