Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Anbefaling av program for opptak/redigering?
12-07-2012, 17:19
Anbefaling av program for opptak/redigering?
Heisann.

Jeg har i dag et oppsett som funker sånn passelig med Get.

Jeg har en kortleser fra Norsk Tipping, og jeg bruker newcs for linux for å lese kortet.

For opptak bruker jeg både tvheadend 2.12 for Linux og DVBViewer m/Acamd til Windows.

TVHeadend fungerer egentlig ganske greit, men det er enkelte problemer med opptakene. Først og fremst genereres det ustandard mkv-filer når man tar opp HD-programmer (mulig problemet ligger i h.264 strømmer, men det er bare HD-kanalene som bruker dette på Get), så disse filene blir ubrukelige. SD-opptak fungerer bra, men hvis jeg vil redigere de (jeg bruker VideoReDo), så må jeg konvertere til ts, og dette fører til at lyden mister sync. Dette lar seg rette på i VideoReDo, men sånt tar tid, og det hadde vært greit å slippe.

Opptakene som gjøres av DVBViewer har jeg ikke hatt noen problemer med. Men, jeg klarer ikke ta opp to krypterte kanaler fra samme mux med én tuner. Når jeg kobler til utendørsantenna, så klarer DVBViewer fint å ta opp alle NRK-kanalene (TV og radio) på en gang, med bare én tuner. Jeg har også prøvd å sette inn en ekstra tuner, men selv ikke da fikk jeg DVBViewer til å ta opp to krypterte kanaler samtidig, så problemet har nok mer med dekryptering enn tuning å gjøre.

Jeg har også hatt flere tilfeller der DVBViewer ikke har klart å tune inn kanalen når opptaket skal starte. Hvis jeg legger inn to eventer; en for å tune inn kanalen, og en for å ta opp, så har det fungert fint.

So... kan noen anbefale en kombinasjon av programmer som:

- klarer å ta opp flere krypterte kanaler fra samme mux med bare en tuner
- lagrer i ts-format
- tar opp DVB-subtitles
- tar opp alle lydspor
- er stabil ved kanaskifte
- fungerer med så mange tunere som mulig (jeg har fem i dag, og kan fort finne på å kjøpe et par til)

Bonuspoeng hvis kodekortet oppdateres også, så jeg slipper å dytte det inn i tuneren med jevne mellomrom.

Jeg foretrekker Linux, men det er strengt tatt ikke meningen å ta i PCen etter at alt er satt opp, så et windows-oppsett som faktisk funker er absolutt et alternativ.
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
12-07-2012, 19:46
RE: Anbefaling av program for opptak/redigering?
Mener MediaPortal klarer alt du beskriver, men a) antar du har prøv og b) det er jo Windowsbasert....

Opptak fra flere kanaler fra samme mux mener jeg er kortavhengig.

PS: Tror TVServer sammen med XBMC også kan være et alternativ, om det begynner å bli mer modent (har ingen erfaring med dette).
Visit this user's website Find all posts by this user
16-07-2012, 19:03
(12-07-2012 19:46)JEG Wrote:  Mener MediaPortal klarer alt du beskriver, men a) antar du har prøv og b) det er jo Windowsbasert....

Har ikke prøvd, nei, men føler vel at Mediaportal blir litt overkill. Jeg ønsker en løsning for å ta opp programmer. Ikke et mediasenter for å se på TV. Fint om løsningen kan integreres i et mediasenter og om man kan starte opptak fra mediasenteret, men dette er ingen dealbreaker.

JEG Wrote:Opptak fra flere kanaler fra samme mux mener jeg er kortavhengig.

Hvilket kort da, tenker du på? Smartkortet eller TV-kortet? Uansett fungerer det altså å ta opp fra flere kanaler på samme mux med TVHeadend, og jeg bruker samme TV-kort i den maskinen. Kodene leses fra samme newcamd server. Eneste forskjellen er at jeg bruker ACamd til DVBViewer mens TVHeadend har softcam innebygd.

JEG Wrote:PS: Tror TVServer sammen med XBMC også kan være et alternativ, om det begynner å bli mer modent (har ingen erfaring med dette).

Hmm. TVServer ser interessant ut, ja. Får prøve ut det en gang i løpet av de nærmeste dagene.

Ellers kan jeg rapportere at jeg har fått DVBViewer sammen med DVBViewer Recording service til å spille godt sammen. DVBViewer Recording Service kan streame kanaler over nett, og DVBViewer kan styre tunerene og ta opp streamene. Så da kan jeg ta opp så mange kanaler som nettverket mitt tåler. Hadde vel helst sett at DVBViewer heller startet opptak lokalt på hver PC, men så lenge det funker og jeg har kapasitet på nettet, så spiller det liten rolle hvordan det gjøres.
16-07-2012, 19:07
Litt om MP og multikanaldekryptering: http://forum.team-mediaportal.com/thread...nts.95992/
Visit this user's website Find all posts by this user
16-07-2012, 19:37
(16-07-2012 19:07)JEG Wrote:  Litt om MP og multikanaldekryptering: http://forum.team-mediaportal.com/thread...nts.95992/

Kult. Takk. Det er KNC One kort jeg har (dvs. ett Terratec og fire Mystique), så dette ser lovende ut.
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)