Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LCD eller Plasma
19-10-2007, 20:23
LCD eller Plasma
Hei! ser at dette er et nytt og lite forum, men det kommer seg vel ;)Jeg skal ha ny tv og htpc (Min game Fujitsu Siemens Myrica 42H2 tok kvelden)Er det så stor fordel å ha lcd fremfor plasma? det jeg vil ha, som jeg ikke hadde, er en "riktig" oppløsning, altå ikke 1024x768 på 16:9 tv, som jeg hadde på fs'n. er det det som går på pixelmapping kanskje?tingen er at jeg liker store tver, og har siklet litt på en panasonic 50tx70 (tror jeg den heter). er ihvertfall 50"
Visit this user's website Find all posts by this user
Quote this message in a reply
19-10-2007, 21:57
LCD eller Plasma
LCD uten tvil. Så lenge du skal bruke den til annet enn film, LCD.-C-
Find all posts by this user
19-10-2007, 23:40
LCD eller Plasma
Nå har vel plasmaer med "riktig" oppløsning kommet på markedet, så kan ikke ta med dette i betraktningen men:Til HTPC/MSPC er LCD m/1:1 pixelmapping å foretrekke.Mer om pixelmapping: http://pixelmapping.wikispaces.com/
27-01-2008, 13:53
LCD eller Plasma
Ok. Nå har det seg sånn at jeg sitter med en Plasma på 1024x768 oppløsning. Vil det si at den ikke har pixelmapping 1x1, men avlange pixler som er 16x9 på en måte?Det er irriterende til pcbruk. men skal snart til med ny mediacenter, og da lurer jeg på det med tv signaler. kan jeg stille inn MC/MP eller hva jeg kommer til å bruke til å skalere bildet automatisk?
27-01-2008, 23:09
LCD eller Plasma
1024x768 er egentlig 4:3 format (768x (4/3) = 1024).Eh... skalere ned bildet? :SUansett: Har lest flere som kalrer å få frem greie bilder - tror man bruker PowerStrip.
27-01-2008, 23:37
LCD eller Plasma
sa ingenting om å skalere ned. men i programmer som vlc(som forøvrig er søppel), media player classic og nero showtime har man alternativer som "scale to 16:9", og da oppnår jeg et mye riktigere bilde. Men hvis jeg prøver å sette oppløsninga på tven til en widescreen oppløsning, så blir bildet helt ubrukelig nettopp fordi at det har en oppløsning på 1024x768.Det må jo si at jeg har rektangulære pixler i et forhold på 16x9 deler, hvis du skjønner hva jeg mener. hadde oppløsningen vært 1280x720, så hadde jo pixlene vært helt kvadratiske, altså et forhold på 1x1. Derfor lurte jeg på om det er det som betyr at det er pixelmapping 1x1..Men skal ta å kikke nærmere på det PowerStrip du snakker om..
28-01-2008, 09:23
LCD eller Plasma
Tror 1:1 pixelmapping går på om du kan sette tv'en til native oppløsning. Mange tv'er lar deg kun sette noen få oppløsninger via diverse porter, og av og til er ingen av disse panelets native oppløsning.-C-
28-01-2008, 16:41
LCD eller Plasma
[quote author=hulkhaugen link=topic=34.msg336#msg336 date=1201469844]sa ingenting om å skalere ned. men i programmer som vlc(som forøvrig er søppel), media player classic og nero showtime har man alternativer som "scale to 16:9", og da oppnår jeg et mye riktigere bilde. Men hvis jeg prøver å sette oppløsninga på tven til en widescreen oppløsning, så blir bildet helt ubrukelig nettopp fordi at det har en oppløsning på 1024x768.Det må jo si at jeg har rektangulære pixler i et forhold på 16x9 deler, hvis du skjønner hva jeg mener. hadde oppløsningen vært 1280x720, så hadde jo pixlene vært helt kvadratiske, altså et forhold på 1x1. Derfor lurte jeg på om det er det som betyr at det er pixelmapping 1x1..Men skal ta å kikke nærmere på det PowerStrip du snakker om..[/quote]Har du sett på skjermen og er pixlene faktiskt er rektangulære ?
28-01-2008, 17:52
LCD eller Plasma
[quote author=t1ger link=topic=34.msg346#msg346 date=1201531283][quote author=hulkhaugen link=topic=34.msg336#msg336 date=1201469844]sa ingenting om å skalere ned. men i programmer som vlc(som forøvrig er søppel), media player classic og nero showtime har man alternativer som "scale to 16:9", og da oppnår jeg et mye riktigere bilde. Men hvis jeg prøver å sette oppløsninga på tven til en widescreen oppløsning, så blir bildet helt ubrukelig nettopp fordi at det har en oppløsning på 1024x768.Det må jo si at jeg har rektangulære pixler i et forhold på 16x9 deler, hvis du skjønner hva jeg mener. hadde oppløsningen vært 1280x720, så hadde jo pixlene vært helt kvadratiske, altså et forhold på 1x1. Derfor lurte jeg på om det er det som betyr at det er pixelmapping 1x1..Men skal ta å kikke nærmere på det PowerStrip du snakker om..[/quote]Har du sett på skjermen og er pixlene faktiskt er rektangulære ?[/quote]Nei, men de MÅ jo være det, hvordan skal du klare å plassere 1024:768=4:3 over et område på 16:9 uten at de er rektangulære? det må jo være det...eller?
29-01-2008, 00:01
LCD eller Plasma
[quote author=hulkhaugen link=topic=34.msg354#msg354 date=1201535527][quote author=t1ger link=topic=34.msg346#msg346 date=1201531283][quote author=hulkhaugen link=topic=34.msg336#msg336 date=1201469844]sa ingenting om å skalere ned. men i programmer som vlc(som forøvrig er søppel), media player classic og nero showtime har man alternativer som "scale to 16:9", og da oppnår jeg et mye riktigere bilde. Men hvis jeg prøver å sette oppløsninga på tven til en widescreen oppløsning, så blir bildet helt ubrukelig nettopp fordi at det har en oppløsning på 1024x768.Det må jo si at jeg har rektangulære pixler i et forhold på 16x9 deler, hvis du skjønner hva jeg mener. hadde oppløsningen vært 1280x720, så hadde jo pixlene vært helt kvadratiske, altså et forhold på 1x1. Derfor lurte jeg på om det er det som betyr at det er pixelmapping 1x1..Men skal ta å kikke nærmere på det PowerStrip du snakker om..[/quote]Har du sett på skjermen og er pixlene faktiskt er rektangulære ?[/quote]Nei, men de MÅ jo være det, hvordan skal du klare å plassere 1024:768=4:3 over et område på 16:9 uten at de er rektangulære? det må jo være det...eller?[/quote]Må og må..Det er jo den interne scalern som tar input -> scale -> output.Selve "scale" prosessen kan jo variere.Med mindre du fysisk har rektangulære pixeler kan du teoretisk overstyre scalern ved hjelp av powerstrip.For å starte en plass så kan du jo:1. Telle pixeler.2. Bruke powerstrip e.l å få ut "EDID" som er "innholdsfortegnelsen" på vilke oppløsninger og hz den takler.Hvis du ikke får pixel 1:1 kan du jo fokuserer på å unngå overscan og få bildet symetrisk og i riktig aspect.Merk at dette tar tid og er knotete, men hvis du er modig kan du ende opp med et godt sluttresultat.
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)