Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Arbeidslogg: T1ger bygger ny HTPC - Linux - Mythtv - HD
25-02-2008, 11:49 (This post was last modified: 08-07-2008 13:52 by t1ger.)
<Work in progress>Hovedkort: XFX Nforce 680iCPU: Quad 6600 2400MHzGfx kort: Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3Minne: Kingston 2G 800mhz DDR2DVB: Technotrend 1200 DVB-C kortCPU kjørler:Nexus XIRPSU: NexusTilbyder:- Canal Digital kabel tv:* Grunnpakke* HD pakken* Noen andre kanalerPlan:Ubuntu 64 bit ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/gutsy/ubuntu-7.10-desktop-amd64.isoMythtv- Siste DVB koden.- Softc@m patch.- EPG patch (Fra dette forumet)- tv_grab_no_gfeed (XMLTV)- VFP/IR support.- LATM AAC patch til faad (privat test patch)Howto/Kladd:http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=558538 <- Mplayer bygghttps://opensvn.csie.org/traccgi/sascng/wiki/ <- Softc@mhttps://opensvn.csie.org/traccgi/sascng/...buntubuildBygge x264 fra svn
Code:
sudo aptitude install build-essential checkinstall subversionsvn co svn://svn.videolan.org/x264/trunk x264cd x264*./configuremakesudo checkinstall make installsudo dpkg -i x264*.deb
Bygge ffmpeg fra svn
Code:
cdsvn checkout svn://svn.mplayerhq.hu/ffmpeg/trunk ffmpegcd ffmpeg*./configuremakesudo checkinstall make installsudo dpkg -i ffmpeg*.deb
Kladd på xconfig..
Code:
Section "Device"    Identifier    "aticonfig-Device[0]"    Driver        "radeon"    Option        "AccelMethod"    "XAA"    Option        "XAANoOffscreenPixmaps"    "true"    Option        "RenderAccel"    "true"    Option        "EnablePageFlip"    "true"    Option        "backingstore"    "true"    Option         "SubPixelOrder"    "none"    Option        "ColorTiling"    "on"    Option        "mtrr"        "off"    Option        "AGPMode"    "8"    Option        "GARTSize"    "64"    Option        "VideoOverlay"    "on"    Option        "OpenGLOverlay"    "off"#    Option        "TripleBuffer" "true"    Option        "AddARGBLXVisuals" "true"EndSection
Todo:- Vilken kernel skal vi kjøre ?- Vilken ATI driver skal jeg kjøre ? (Xorg ati, ATI sin, radeonHD git ?)- Skal vi kjøre Compiz ?- Hvordan skal jeg håndtere at ATI drivern ikke har XV/XVMC support ?- Hvordan skal X config se ut ?- Hvordan skal jeg force en powerstrip modeline oppløsning med x ?- SPDIF out ?- 16X9 scale på alt, så vi slipper 4:3- Skal vi sette opp DVB-T mens vi holder på, selv om FFmpeg har slap PAFF støtte, og lydkodek er passe hårete ?
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
25-02-2008, 21:00
Quote:Gfx kort: Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3
Hvordan falt valget på dette? Mtp.den nye 3x00-serien?PS: Nå er det ikke lenge før DVB-T @ HTPC er et faktum - for krypterte kanaler!
Visit this user's website Find all posts by this user
25-02-2008, 22:36
[quote author=JEG link=topic=89.msg482#msg482 date=1203966001]
Quote:Gfx kort: Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3
Hvordan falt valget på dette? Mtp.den nye 3x00-serien?[/quote]Jeg gikk egentlig for et Nvidia8500 med heat sink.Dette fungerer ikke med Powerstrip i Windows, samt jeg fikk en del støy via Component ut.Så derfor ville jeg bare bytte det til noe billig ATI kort, og hvis jeg husker riktig var dette enav de første chipsetene hvor ATI frigav dokumentasjon på. Ergo tror jeg at dette blir et ypperlig kort for linux i mange år fremover.Det var også det billigste ATI kortet som de hadde inne.Men for all del, jeg er ganske utdatert rundt det meste. Det eneste av hw nyheter jeg får med meg er rundt linux ting.Jeg kan alltids kjøpe et nytt bedre.Ellers så skal jeg jo gjøre all codec dekoding i sw uansett, så gfx kort har ingenting å si..[quote author=JEG link=topic=89.msg482#msg482 date=1203966001]PS: Nå er det ikke lenge før DVB-T @ HTPC er et faktum - for krypterte kanaler![/quote]Tøft :)Fikk forresten siste SVN av mediaportal til å funke i dag, nå funker HD også.. Wooho Smile
01-03-2008, 02:56
Hvorfor compliere ffmpeg & x264 fra source om du kjører ubuntu? Medibuntu repo burde vel holde? ffmpeg er bla kompilert med følgende derfra;
Code:
configuration: --enable-gpl --enable-pp --enable-swscaler --enable-pthreads --enable-libvorbis --enable-libtheora --enable-libogg --enable-libgsm --enable-dc1394 --disable-debug --enable-libmp3lame --enable-libfaadbin --enable-libfaad --enable-libfaac --enable-xvid --enable-x264 --enable-liba52 --enable-amr_nb --enable-amr_wb --enable-shared
Kjører den selv med bla 3gp encoding & darwin streaming server så jeg har mine opptak tilgjengelig via mobiln, har ikke noe kostnadstak på datatrafikk så bruker det kun via wlan på min N82. Men funker det, sjelden det ikke er ett wlan i nærheten. Har 2 encode "profiler" på det oppsettet, 600kbps & 1200kbps, sistnevnte når jeg er hjemme på gården. Som du ser er ffmpeg også kompilert med mp3 så du kan ta ibruk flash streaming via mythweb(-trunk).Har ikke noe imot å kompilere fra source, men da ser jeg ikke poenget med valget av distro.. Mythbuntu har i tillegg til "ferdig" oppsett også ukentlig -fixes & -trunk builds tilgjengelig;http://www.mythbuntu.org/auto-buildsMulig jeg har gått glipp av noe vesentlig i ditt oppsett her, isåfall må du tilgi mitt innlegg. Ser bare ikke poenget med "ekstraarbeid" & tid brukt til kompilering om du har ferdige pakker tilgjengelig til ditt distro valg.
30-03-2008, 16:38
Update:Endelig fått tid til å starte prosjektet.- Fått inn Ubuntu Hardy Beta 64bit- Den fant DVB kortet selv.- Scannet kanaler til channels.conf.- Satt opp Mythtv- Satt opp Digital lyd (PCM)- Satt opp Totem med ffmpeg/gstreamer- FTA kanaler virker fint med mythtv, samt EIT.Testet lit forskjellige driverne til ATI.- ATI som er med Hardy* Fikk flikker og dårlig bilde.- RadeonHD (Daglig git build)* Mangler xv, så her gikk det treigt.- Siste ATI drivern til linux (8.3)* Litt blocky, men ellers ingen tearing eller synlige feil.So far, so good.Stay tuned for more.
30-03-2008, 22:34
Fikk litt tid her og startet å leke litt med softcam.
Code:
svn co https://OpenSVN.csie.org/sascng sasc-ngmake modulemake
- Sleit med at den etterlyste noe openssl bibliotek- Sleit med å ha kernel source til å peke riktig.- Sleit max med en kompile feilmelding.* Mener jeg fant utav det. Jeg kjører Ubuntu Hardy beta som har ny kernel.* Måtte endre noe i et perl script til å inneholde siste kernel version, så kompila den.- Mata inn loopback modulen.
Code:
sudo insmod dvbloopback.ko
Satt opp config til newcamd klient i cardclient.confFyra opp med:
Code:
sudo ./sasc-ng -j 0:1
sasc-ng segfaulter når jeg prøver med f.eks mplayer, så jeg har nok noe feilsøking igjen.Men logfilene ser bra ut, og alt burde virke.Ganske genialt laga softcam i linux imot windows, rart ingen gjør det i samme stil på windows..
01-04-2008, 12:48
Fortsatt segfault :)Skal legge inn en parralell Ubuntu 7.10 og se om den funker bedre med sasc-ng.Ellers sett med på ATI driver og XV og har litt mer lykke her.Skal også se om jeg får noe liv i Norsk Tipping lesern, samt litt script som starter alt automagiskt.
02-04-2008, 20:26 (This post was last modified: 02-04-2008 20:36 by Growl.)
Du kan jo prøve hg-versjonen av sasc-ng. Den svn-versjonen der har det ikke skjedd noe med på måneder.hg clone http://nooneshome.org/privatehg/sasc-ngEr det hd-kanaler du descrambler?
04-04-2008, 02:31
[quote author=Growl link=topic=89.msg750#msg750 date=1207160811]Du kan jo prøve hg-versjonen av sasc-ng. Den svn-versjonen der har det ikke skjedd noe med på måneder.hg clone http://nooneshome.org/privatehg/sasc-ngEr det hd-kanaler du descrambler?[/quote]Takker. Nå ble det bra ja :)Skal se på HD kanaler også.Decoding går fint, værre med codec så langt.
04-04-2008, 14:29
Testet stabiliteten på sasc-ng i natt, og den virker stabil.Litt lang tid for å bytte kanal ennå, rundt ~5 sek :/Todo lista i helga:- Init.d script* Start kortserver* Start sasc-ng* Start mythtv-backendSe og jeg kan tune ned kanal byttetid noe..
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)