Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CPU valg
08-06-2011, 19:53
CPU valg
Har enda ikke falt ned på noe valg av hardware........
Lurer litt på valg av CPU. Intel har en i3 (Intel Core i3-2100T @ 2.50GHz) den er virkelig laveffekt mens den er på kun 35W. Skal man ha AMD med tilsvarende rangering på CPU test er det CPUer med adskillig høyere toppeffekt. Derimot er jo effektforbruket avhengig av hva den gjør.

Tenkt å ha hovedkort med HDMI utgang (onboard skjermkort) og kjøre Windows7 som HTPC. Hvordan er "synsingen" ute hos folket for valg av CPU?
Rolleyes ??? :o
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
08-06-2011, 22:09
CPU valg
Har selv kikket på Core i3 system for min neste HTPC. Har egentlig lyst på en minst mulig maskin, men erfaringsmessig blir disse varme og rommer dessuten sjelden 2 stk TV-kort..

Alternativt kan man kjøre USB-baserte TV-tunere og gå for noe slikt.
08-06-2011, 22:21 (This post was last modified: 09-06-2011 06:57 by Amatoren.)
CPU valg
Takker for tipset, men ønsker å gå for bedre (og større) diskløsninger enn "ferdig" maskiner. Selv har jeg ingen tunere i kun via LAN.... Dreambox og DVBLink.
Blir kanskje også en USB tuner for NRK HD på bakkenettet.

Erfaringer med temp. på i3 kontra tilsvarende AMD?
10-06-2011, 15:52 (This post was last modified: 10-06-2011 15:52 by obergeru.)
CPU valg
Intel er for tiden bedre enn AMD på temperatur/effekt.
Dedikert skjermkort gir bedre bilde på standard tvsignaler (bedre deinterlacing).
http://www.anandtech.com/show/3601/the-f...-htpc-card
10-06-2011, 16:30 (This post was last modified: 10-06-2011 16:31 by Amatoren.)
CPU valg
Takker for innspill. Det var vel det jeg kom frem til, men ofte ser man seg blind på sine egne løsninger. Derfor trenger jeg innspill.

Er klar over av at det gjerne blir bedre bilde på dedikert skjermkort, men er det så mye bedre at det er verdt pengene? for meg er funksjon (lagringsplass) viktigere enn billedkvalitet, men den må ikke være direkte dårlig. Skal kun brukes som HTPC mot LG 42" Full HD LED TV. Det er vel 1920 x 1080. Videre skal det være DVBLink og Dreambox (foreløpig kun Via*** SD sendinger) som nevnt før, ev. også en DVB-T tuner og da er det vel DVBLink TVSource som gjelder for den.

Da det ser ut til at det kan bli en Intel denne gangen, er vel spørsmålet om 35W utgaven av i3 holder eller om jeg skal velge en "hottere" i3 eller en i5?
15-06-2011, 00:15
CPU valg
[quote name='Amatoren' timestamp='1307716255' post='5762']
Da det ser ut til at det kan bli en Intel denne gangen, er vel spørsmålet om 35W utgaven av i3 holder eller om jeg skal velge en "hottere" i3 eller en i5?
[/quote]

Jeg vingler videre......

Noen formeninger om følgende sammensetning:
Lurer litt på dette kortet: ASUS P8Z68-V PRO samt en Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2300

Noen formening om dette valget? Tenker også HDD med SATA 6Gb/s for system og egen til opptak med samme hastighet.
26-09-2011, 10:42
CPU valg
Da var valget tatt:

Så var ny innmat i Silverstone kabinettet på plass. Den gamle AMD prosessoren som regner feil og som stadig laget hakkete opptak av streaer er pensjonert. Håper opptakene blir stabile nå.

Bestillingen gikk litt fort så jeg fikk ikke den diskene jeg hadde tenkt meg. Det ble "Eco Green" noe lav RPM. Får teste. Hadde tenkt den som mediaserver i tillegg.

ASUS P8Z68-V, Socket-1155
Intel® Core? i5-2500 Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and C
Corsair HX 650W PSU
Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5" SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), 64MB Cache, 5900RPM til opptak - Samt en tilsvarende 500GB som systemdisk.

Windows 7 og det innebyggede mediacenter delen (WMC). Liker DVBLink for Dreambox så godt at det videreføres.
26-09-2011, 21:29
CPU valg
Bør være nok futt der, ja.
Du får komme med erfaringer senere.
Visit this user's website Find all posts by this user
28-12-2011, 15:24
CPU valg
Amatoren:
Hvordan har maskinkonfigurasjonen fungert? Vurderer en liknende pakke selv som erstatning for min Athlon x64 2-kjerne løsning.
28-12-2011, 20:44 (This post was last modified: 28-12-2011 20:44 by Amatoren.)
CPU valg
Det fungerer utmerket. Har nå oppgradert DVBLink for Dreambox fra v. 3.2.1 til v. 4.0.1 (det har kommet v. 4.1.0, men noen sliter litt med den enda).

Med en gang ble jeg litt skuffet. Interne grafikken hadde en feil så ved avspilling av opptak så fikk jeg en lys vertikal stripe helt ytterst til høyre. ca. 2 pixel bred. Den ble ikke borte før reboot og var der ved menyer også etter avspilling. Ved Windows oppgradering etter ca. 2 måneder så var det med grafikk oppdatering også og da ble det borte. Vurderte faktisk å sette inn det gamle grafikkortet med HDMI utgang, men så løste det seg.

Kjører Windows Home Premium 64-bit (fullversjon - ikke OEM). Ser nå at jeg har en liten feil i utstyr listingen. Systemdisken er ikke en ECO-green disk med 5900RPM, det er en 7200RPM (500GB) fra samme produsent. Det virker helt utrolig bra. Savenr bare plugin for TVNorge WEB TV som de hadde før under MCE2005.

Hører nå at jeg trenger bytte de to systemviftene bak i kabinettet snart. Det er ca. 5,5 år gamle og gått nærmest kontinuerlig. Har et Silverstone kabinett hvor hovedkortet er montert på en uttakbar bunnplate. Dermed kunne jeg montere hovedkort, RAM og CPU utenfor kabinettet. Så "liket" jeg inn platen med alt på og kun få festeskruer for å feste det i kassen. Slapp dermed å "knote" med alle hovedkort skruene ned i kabinettet.

HW generelt: Utrolig rask boot i forhold til forrige HW.

Sliter litt med at noen opptak feiler (blir kun noen minutter). Dette regner jeg som SW feil. Enten guide feil eller Dreambox feil. Sliter litt at de går i heng til tider. Startet derfor nytt prosjekt: Få en Linux PC med tunere til emulere en Dreambox med flere tunere. Det vil ikke bli med samme GUI eller opptak avspilling. Den er DVBLink som skal tro at det er en Dreambox.
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)