Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Småplukk ifm ny mini HTPC
11-04-2012, 11:53 (This post was last modified: 24-04-2012 12:02 by hulkhaugen.)
Jobber med en handleliste til ny HTPC mm som jeg tenkte å få inn i mitt "nye" hus Smile Er sånn ca på rett spor tror jeg, men er uansett noen småting jeg kunne trengt noen synspunkter på. Jeg har satte opp to stk mITX hk, ett fra Asus og ett fra Intel. Min fornuft sier meg at Asus har gjort noen endringer for å få inn flere funksjoner og spare på noen kroner ift referansemodellen, og det ser jo også ut til å være billigere. Jeg trenger ikke WiFi som Asus byr på, og mistenker da at Intel er bedre/mere stabil.

Har også funnet et Samsung Compact Wireless Keyboard (bluetooth), som jeg syntes har et veldig flott design uten numpad, men kan så lite om blåtann egentlig. Trenger også en blåtann mus, helst ikke en veldig liten som de fleste er, og den bør jo matche litt. Har sett andre Samsung muser, men det er jo RF (eller hva det heter). Har funnet en Targus som ser ok ut, men mange klager på at den disconnecter hele tiden, og det er ikke bra. Noen andre forslag?

Jeg vil også ha en NAS, og har kikket på WD My Book Live 3TB. Vet at den ikke har mange fancy funksjoner, men det tror jeg ikke jeg trenger heller. Også når det gjelder Nettverk, så er jeg litt usikker. Jeg får et modem fra LOS, som jeg mener at kun er modem og ikke router, så da trenger jeg en trådløs router også. Alt dette nettverksgreiene skal stå på loftet, så litt rekkevidde er jo kjekt. Har funnet Linksys by Cisco E2000 routeren, som har en fornuftig pris og får veldig gode review av proffer, men får mye klager av brukere. Det virker som om at det er enten eller. En annen viktig ting er jo at den skal ha god oppetid, at den ikke trenger å resettes hele tiden, og det ser denne ut til å klare bra.

Kommer nok til å gå for Intel Core i3 3225 (55W TDP) om jeg orker å vente så lenge, den har en Intel 4000 HD igp, og det frister jo Smile

Noen konstruktive meninger om oppsettet mitt ellers?

EDIT: En ting til jeg lurer veldig på; har funnet en Iwill IWI-H33 PSU, fra en norsk nettbutikk, men finner ingen erfaringer med denne PSUen. Alternativet er jo å bestille en PicoPSU fra USA. Noen som har noen meninger om disse?

EDIT2: Fikset link
Visit this user's website Find all posts by this user
Quote this message in a reply
11-04-2012, 18:04
Mitt inntrykk er at iWill er nokså kvalitetsbeviste. Antar PSU-en er fra samme som kabinett etc, dvs Jetway. Du finner kanskje mer tester om du søker på det*?
11-04-2012, 19:41
Nja, høres litt rart ut tatt dette i betraktning:
Quote:Model: IWI-H33-120
Manufacturer: Iwill Norge AS
Google fant heller ikke noe særlig på Jetway psu. Men dersom du har gode erfaringer med Iwill, så kan jeg jo gi dem en sjanse. Hvis ikke så har jeg vel returrett? Ingenting annet du vil påpeke eller legge til?
12-04-2012, 19:55
Har ingen personlig erfaring med iWill, men har lest litt samt hatt litt e-post utveksling (var snakk om å få produkter til test her på mspc.no, men kapasiteten var ikke der....).

Returrett har du selvfølgelig.
23-04-2012, 14:51 (This post was last modified: 23-04-2012 14:55 by thethunder.)
Ang NAS: Jeg bygde meg et eget...kort sagt en PC i maxitower med 7 stk 1TB disker i. Det gir 6TB i RAID5. Jeg kjøpte bare et InWin Ironclad maxitower, men det finnes utrolig elegante løsninger med hot-swap etc å få kjøpt. Til en annen pris, selvsagt. Som RAID-kontroller bruker jeg HighPoint sin, som tar 8 SATA-disker. Den fungerer så langt veldig bra. Jeg kjører vanlig Win7, og har delt ut 6TB-disken ut på nettverket som en vanlig disk. Veldig ukomplisert og greit. Siden det er et maxitower vil det være enkelt å dytte DVB-S2 kortene rett inn for å sette opp en komplett mediaserver.
En annen fordel er at jeg kan rippe DVD/BD rett inn på volumet. Jeg dytta inn et BD-drev i serveren.

Ang Router: Jeg kjører her med en Cisco/Linksys E4200. Den fungerer så langt veldig fint med mine 10-12 klienter i huset. Jeg kjører 2 HTPCer på denne, og streamer alle filmer over nettet. Jeg har imidlertid kablet 1GB nett til alle stasjonære pcer i huset, og kjører kun trådløst på mobiler og laptopper. Men denne routeren takler iallefall trafikken, og har både 2.4 og 5Gbit trådløst.
Find all posts by this user
24-04-2012, 12:07
Hmm, er ikke sikker på hvor mye jeg vil legge i en trådløs router. Tror det bare blir casual surfing på mobiler, nettbrett og laptopper trådløst, htpc og sonos vil gå på kabler. Vet ikke helt hva som er forskjell på Cisco E2000 og E4200, men der er vel noe. Har jeg bruk for det? Eneste jeg kunne ha tenkt meg, men som ser ut til å være veldig fordyrende, er å ha flere enn 4 stk Gb porter...

NASen din høres flott ut den, men kanskje litt overkill for mitt behov, hehe.

BTW, oppdaterte linken til handlelisten i førte post, den gikk til feil liste...
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)