Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fra Altibox til CD, men nå med HTPC som PVR?
17-06-2011, 08:26
Har aldri vært borti satelitt, så her trenger jeg alle råd og tips og vink Rolleyes
Har per idag:

ClearOS server (CentOS-basert) som filserver (video, musikk, bilder...). Relativt nybygget og kraftig, med plass til flere disker, kort, etc.
StuePC med Win7 og MediaPortal. Her ser jeg alt av filmer (enten via filserver eller direkte i BlueRay-avspiller) musikk, bilder, nettradio, etc. Her er god plass til fler disker, PCI og USB-kontakter.
Surround-forsterker som tar seg av lyd/bilde fra spillmaskiner, stuePC og altibox-TV, sender dette til flatskjerm.
Logitech universal fjernkontroll gjør det hele latterlig enkelt å betjene, til og med fruen er godt fornøyd.

Så blir det å pelme ut Altibox-TV, og skru opp en diger Wokpanne på veggen. Tenkte å handle en ferdig pakke fra CD, med enkleste dekoder. PVR-dekoderen fra CD har jeg hørt mye rart om, og ser ikke ut til å være verdt pengene.

Per idag har jeg ikke behov for TV i mer enn 1 rom, men kunne tenkt meg muligheten til å spille inn TV og timeshift.

Kan jeg få til noe gøy her, uten at det blir så himla mye plukk av det? Poenget er at WAF spiller en vesentlig rolle. Veldig trege kanalskift, krasj i programvaren etc, er lite ønskelig... Kjerring og unger må kunne betjene greiene uten å måtte knote for mye ;D

Hva med MythTV i serveren, er det reelt å få til? Blir bildet "knallbra"? Kjøper jo CD mye pga utvalg HD-kanaler. Vil mediaportal kunne hente TV/EPG fra MythTV? Hva funker av maskinvare?

Alternativ er å kjøre et kort rett i StuePC, og la MediaPortal gjøre jobben. Hva trenger jeg i så fall av maskinvare?

Har en i familien som nettopp har fått seg PVR fra CD, så der har jeg muligheten til å få et kort og standard dekoder. Om dette har noe verdi da?

SOm sagt - råd og tips mottas med største glæde 8)
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
18-06-2011, 13:36
Hei.

Mye "snadder" som du ramser opp. Akkurat hvordan det er best for deg vet ikke jeg, men har testet litt for WAFen.

Testet noen Linux distribusjoner med mediasenter, men fant ingen som jeg var fornøyd med. Ble heller ikke fornøyd med Media Portal på Windows. Har også testet GB-PVR mediasenter for Windows, som jeg heller ikke likte på alt. Det ble til at kona likte best (den gang) valget på MCE2005 (på XP professional). Har nå oppgradert til Windows 7 og kjører den interne WMC (Windows Media Center). Hun synes den er bedre enn MCE2005 (etter tilvenningen).

Går du for WMC kan du bruke DVBLink (DVB Link TVsource, tror jeg det heter) for å implementere DVB-S tunere og bruke acamd som SW CAM for kortet. Selv bruker jeg Dreambox og DVBLink for Dreambox.

Du kan søke litt om dette på forumet for DVBLink. Softwaren/plugin er ikke dyrt og kan kjøpes via PayPal om du ønsker.
Mener å ha lest at de også kan brukes mot Media Portal, men husker ikke sikkert.

Med DVBLink Server Network Pack kan du bruke PCer andre steder i huset som klienter mot hoved PCen med tunerkort(ene). Det skal vistnok våre en limit på klienter som er begrenset til samme antal tunere man har. Vet ikke om det er antall klienter totalt eller det er antall koblet opp samtidig.

Litt om min "forskning" og mulig løsning ved bruk av Windows (WMC).
Find all posts by this user
21-08-2011, 11:58
Skjønner ikke helt. Hvorfor bruker MPklient på Myth-server? MPs TVServer gjør vel alt Myth gjør, eller....?
Visit this user's website Find all posts by this user
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)