Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Arch linux og myth
14-07-2009, 22:01 (This post was last modified: 15-07-2009 16:09 by Illidan.)
Arch linux og myth
Blei lei av ustabiliteten i det forrige oppsettet mitt nå, så prøvde meg på en annen linux distro.Siden et par av folka på jobben skryter så ille av Arch linux så har jeg gitt denne et forsøk.Litt av ulempen (og kanskje fordelen) med denne distroen er at den er så og si renska. Man får bare en basic linux installasjon, som man må legge til alt man trenger selv i, inkludert Xorg. Jobba noen timer med å skjønne åssen denne distroen funka, de har jo noen forskjeller, men var ikke veldig vanskelig å sette seg inn i og jeg syntes den hadde en god wiki side.Så nå kjører jeg Arch linux med 2.6.30 kernel, Xwindows med KDE gui, nvidia173xx (gammel hardware... Tongue), mythtv er vel 0.21 som gjelder enda.HVR-4000 kortet mitt kom opp og gå nesten med en gang, men måtte også her laste inn ny firmware.Newcs 1.66 og sasc-ng gikk som en drøm ettersom det sasc-ng ligger under bruker repro'n (AUR) til Arch ferdig patcha og klar for 2.6.30 kjernen.Fjernkontrollen til HVR kortet gikk også greit å sette opp med en pakke fra bruker repro'n (AUR)Ved første bruk virker oppsettet veldig stabilt og fint. Raskere kanalskift, ikke funnet kanaler som "lagger" eller "henger" systemet (enda...).Men det står igjen noe:Litt krise: - Må kjøre alsaconf etter hver oppstart for å få lyd. tror det har noe med at modprobe.conf er flyttet en mappe opp... - Får ikke opp key bindings i mythfrontenden sånn som jeg hadde i Mythbuntu, sånn at jeg kan binde alle tastene i fjernkontrollen til riktig funksjon. - Får ikke inn optical (dvd, cd) muligheten i myth...Tar etterhvert: - Må få til sånn at mythtv brukeren logger rett inn i Xorg og starter Mythtv ved oppstart. - Start up scipt til Newcs må lages. (sasc-ng fra AUR hadde ferdiglagde...)
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
15-07-2009, 16:13 (This post was last modified: 15-07-2009 20:42 by Illidan.)
Arch linux og myth
Da var keybinding problemet løst via fila /home/media/.lircrc, men dukka selvfølgelig opp et nytt problem: når jeg justerer volume i mythtv kommer ikonet opp for dette og alt virker tilsynelatene, men lyden forblir "urørt".Oppstartscript til NewCS er i orden, det var jo faktisk mye lettere å få til enn i Ubuntu.*Fant ut av det med volume også, måtte bare velge riktig mixer i mythtv oppsettet Tongue
12-08-2009, 22:06
Arch linux og myth
Dette ser meget interessant ut - jeg er selv på "distro-shopping" etter at jeg har plundra med Fedora i snart et år nå (antakelig pga max dårlig timing, med ABI-endring for DVB i kjernen, og total omskriving av Intel-driveren).Så dersom ting er ferdig patcha i Arch, så høres jo det forlokkende ut!Mulig jeg rydder plass til Arch på en egen partisjon og tester ut. Kom gjerne med flere detaljer Smile(Jeg har Terretec Cinergy C HD PCI, og Get, og Intel grafikkort, x86_64)
13-08-2009, 00:04
Arch linux og myth
kan ikke 1 av dere som kan det her skrive en "idiot" guid hvordan få tilnvidia skjerm kort (så man får nvidia driveren fra nvdia.com)dvb-c/s (driveren er vel støtta uanset med felles driver)sasc-ng (kjekt og ha softcam)Har get og prøve over lengre tid til og få det her til og fungere men til slutt bare ga jeg opp og installerte win32 og dvbviewer. fungere jo veldig bra men kunne tenk meg og få til front end/backend osv.så "idiot" guid hvis noen gider ville vært utrolig bra.....fikk til softcam men da funga ikke nvidia driveren og motsatt Sad
13-08-2009, 02:56 (This post was last modified: 13-08-2009 02:59 by t1ger.)
Arch linux og myth
[quote author=svingen link=topic=480.msg3378#msg3378 date=1250114683]kan ikke 1 av dere som kan det her skrive en "idiot" guid hvordan få tilnvidia skjerm kort (så man får nvidia driveren fra nvdia.com)dvb-c/s (driveren er vel støtta uanset med felles driver)sasc-ng (kjekt og ha softcam)Har get og prøve over lengre tid til og få det her til og fungere men til slutt bare ga jeg opp og installerte win32 og dvbviewer. fungere jo veldig bra men kunne tenk meg og få til front end/backend osv.så "idiot" guid hvis noen gider ville vært utrolig bra.....fikk til softcam men da funga ikke nvidia driveren og motsatt Sad[/quote]Ubuntu 8.10 er den enkleste å få til.Jeg bruker kun ca 20 min på hele installsjonen uten issues.dvb-s2 krever patching og kernel hacks meg kjent. DVB-S er vel greit.Sjekk utkast på docs in posten min i gråsonen.Men ellers kjent med nvidia driver issues, sjekk softlinkene Smile
16-08-2009, 12:21
Arch linux og myth
Nå funker egentlig alt som det skal, bortsett fra fjernkontrollen. sliter litt med at navigeringsstastene hopper over flere hakk i menyene.ta en titt her, leit litt og les litt... ftp://download.nvidia.com/XFree86/
03-10-2009, 22:12
Arch linux og myth
Fant ut av navigerings tastene også, mythtv oppfatta disse som både piltaster og navigerings taster på fjernkontrollen. Fjerna linjene om disse tastene i .lircrc fila og det ordna seg.Nå er det bare noen få ting igjen jeg ikke er helt fornøyd med: - Disney Channel (og de andre barne kanalene) IKKE kommer fram med norsk tale som default, så dette må endres hver eneste gang man ser på kanalen. - Sliter også med å få dvd avspilling til å funke ordentlig, litt rart siden jeg hadde det fint oppe å gå, men så har det vel skjedd noe da... :SSnart skal jeg sette opp alt på nytt siden jeg skal oppdatere hardware, så da skal jeg prøve å skrive ned noen linjer om åssen jeg har gått fram for å få dette til å funke.
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)