Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibrere TV for HTPC input
28-09-2009, 13:34
Jeg har aldri gjort dette før, men har satte og lest litt nå, og ønsker å få mest mulig ut av TVen min, som visstnok skal ha et ganske bra potensiale, en Toshiba 52Z3030D.Det jeg også har lest på AV/AVSForums er problemer med RGB verdier hvor på PC er de fra 0-255 mens ellers er 16-<255 (Husker ikke hva det var, 239?). Men dette er også gamle poster, og dengangen (2004) sa de at dette skuller være fikset på neste generasjoner av ATI og NVidia kort. Vet ikke, så det er derfor jeg spør :PJeg har også lest at denne GetGray kalibrerings DVDen skal være den beste, men så var det om jeg vil få gode resultater på HTPC da... Men hvis jeg fyrer opp denne DVDen gjennom MediaPortal og kalibrerer derfra, så burde vel resultatet bli kanon, eller?
Visit this user's website Find all posts by this user
Quote this message in a reply
30-10-2009, 15:25
heijeg slett litt med dårlig bilde på TVn. I MC7 var bildet grått og kjedelig (svart var ikke ordentlig svart), det samme i SageTV, mens bildet i Media Portal var bra, svart var svart. Jeg fikk hjelp på sage-forumet. om du har et Nvidia-skjermkort går du inn i instillingene til dette kortet, og velger instillinger for Video. her skal du krysse av på noe, slik at du får mulighet til å velge mellom et output på HDMI på 16-235 eller 0-255. Da valgte jeg 0-255 og bildet ble veldig bra. Hadde TV-visning på pause før jeg skiftet om, og på bildet var det områder som skulle være svarte. Etter jeg hadde skiftet om og trykket på play, så jeg hvordan de grå-svarte områdene plutselig ble svart-svarte
Find all posts by this user
03-11-2009, 03:15
ok. Er egentlig fornøyd med bilde, men var vel egentlig ute etter å finjustere å få det meste utav det. Dessuten bruker jeg ATI :pmen jeg kom over dccw.exe (innebygget i Win7), det er en kalibrering guide. Sikkert noe herk hvis du spør en som er videofil, men jeg er veldig fornøyd ^^
03-11-2009, 12:04
En annen ting som påvirker bildet er det om bildet er pixel perfect. Du vet sikkert hva det er, men for andre som leser dette så er det det at de pixlene pc'n spytter ut er nøyaktig de samme som vises på TV'n. TV'er kan ha en tendens til å kjøre diverse bildeforbedringsprosesser på signalet som kommer inn. Dette kan gjøre bildet bedre eller dårligere. Video kan muligens bli bedre, mens desktop og programmer der det vises normal text blir dårligere. Normalt ønsker man at TV ikke tuller med signalet den får inn fra PCn, at man har et pixel perfect bilde.Jeg ser du har en Toshiba, men på min Samsung (skal sjekke nærmere hvilken når jeg kommer hjem) var det viktig at jeg benyttet HDMI inngang nr 2 på TVn, samt at jeg gikk inn i menyen og stilte inn at jeg benyttet inngang nr 2 mot en PC og ønsket bildet pixel perfect. Da forsvant overscanninga (at bildet blir for mye zoomet inn) og desktoppen på pc ble klar og tydelig.
04-11-2009, 14:57
å jasså? Det må jeg se nærmere på, takk for feedback =) Hvis jeg skifter frekvens eller oppløsning, så har overscan en tendens til å endre seg, så da må jeg manuelt justere den ned til 0% i ATI driveren. Pr i dag så har jeg statisk oppløsning og frekvens, men jeg har tenkt til å benytte meg av Dynamic Refresh Rate i MP når jeg kommer så langt, og har sett for meg problemer der. Skulle egentlig tro at den feilen la hos ATI, og at det er noe som kan fikses med en batch i MP, men skal sørenmeg ta en titt på disse perfekte pixlene du snakker om Big Grin
05-11-2009, 17:35
En "must read" artikkel: http://pixelmapping.wikispaces.com/
16-11-2009, 03:46
[quote author=JEG link=topic=524.msg3794#msg3794 date=1257435353]En "must read" artikkel: http://pixelmapping.wikispaces.com/[/quote]Hiv ut en enkel howto/oppsumering på wiki'n da ? Smile
02-12-2009, 21:36
Hm.. har mekka noe slik på HW.no... Copy - paste?(Cut - paste? ;D)
28-03-2010, 06:02
[quote author=JEG link=topic=524.msg4061#msg4061 date=1259782577]Hm.. har mekka noe slik på HW.no... Copy - paste?(Cut - paste? ;D)[/quote]Går vel greit å bare sitere noen linker og et beskrivede bilde, og så linke resten.Det har jo ellers kommet målinger på "input lag", finnes det tester for slikt ?
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)