Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tv/grabbe-kort til WMedia center OG W7 64 bit
05-05-2012, 15:27
Hei. Har en HTPC som trenger et tuner/grabbekort/tv-kort som fungerer under Windows Media Center (eller Mediaportal) OG Windows 7 64 bit.

Fortrinnsvis eksternt USB basert.

Har prøvet en del kort, men det er alltid noe de ikke støtter...

Skal bare ta opptak fra GET boksen min, så det trenger ikke være et rent tuner kort (selv om det ser ut til å være det WMC foretrekker).

Takk for all hjelp.
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
09-05-2012, 10:23
Forstår jeg det slik at du "bare" skal ha dette til å lagre opptak fra decoder på PC?

Det er da en rekke løsninger, alt etter kvalitetsbehov - og knotelyst.
1) Analog TV-kort ala Hauppauge PVR-150/250/500, fungerer finfint til å ta opp via SCART-ut på decoder. Oftest ender en med ett rå-opptak i feil aspekt, og interlasert som f... (kan ordes uten store problem)
2) Digital opptakspinne for component/s-video/compositt. Slike finner en på ebay til 100-150 daler. Kvalitet grei nok, men medfølgende programvare er ikke verd skiva den er brunnet på.
3) Digitale "mellombokser", f.eks Hauppauge! HD PVR HAU-1256 eller BlackMagic sin intensity shuttle. Krever USB 3.
4) HDMI-komplitabel intern recorder. Finnes få pga HDCP, men Dealextreme har ett kort som skal fungere finfint. Koster fort 1000-1200 om det må fortolles, men er trolig den beste løsningen for mange.
http://www.dealextreme.com/p/hdmi-1-3-pc...card-72046
09-05-2012, 21:32 (This post was last modified: 20-05-2012 17:41 by dapre71.)
Quote:Forstår jeg det slik at du "bare" skal ha dette til å lagre opptak fra decoder på PC?
Ja, men tanken var også å kunne integrere det aktuelle kortet i feks WMC (eller liknende) som en del av et komplett mediasenter - som også kan ta opptak selv ved bestemte tider - som en vanlig PVR. Det er derfor kortet bør støtte alt-i-ett programmet (som feks WMC) som kan kan fungere som et filmbibliotek OG tv-opptaker.

Alternativt må man splitte opp disse to handlingene i to forskjellige programmer, og lage mere knot.

Til sist er jo tanken at alt dette skal kunne opereres enkelt og lett med en fjernkontroll - som en tradisjonell PVR - eller så blir det mere tungvindt en det er verdt.

1. Hauppauge PVR-150/250/500 : Disse kortene ser greie ut, og ser ut til å støtte W7 64bit, WMC W7 er jeg litt mere usikker på.
Men kortene er PCI baserte, og siden jeg i utgangspunktet har tenkt å bruke en laptop som mediasenter, bør tv/grabbekortet være USB basert.

Har allerede et PCI Pinnacle PC TV PRO kort, men dette fungerer ikke under W7.
Har også et Pinnacle Dazzle Platinum USB, men dette fungerer ikke med WMC, da det ikke er et tuner kort, men et grabbe/video kort.
Forøvrig fungerer det fint i Pinnacle sitt eget opptaks/redigeringsprogram, og alle opptak er i riktig aspekt og ikke interlasert.
Kabelen er GET boks - SCART - S-video - Pinnacle Dazzle.
Kvaliteten er bra, alt tatt i betraktning, men langt fra HD.

2. Digital opptakspinne for component/s-video/compositt visste jeg ikke fantes. Har sett pinner basert på feks DVB-T og liknende, men ingen med component/s-video/compositt innganger. Men hvis kvaliteten og programvaren er dårligere en i pkt 1, faller det bort uansett. Og regner ikke med støtten for W7 / WMC er noe bedre heller.

3. Hauppauge HD PVR HAU-1256 eller BlackMagic. Ja, disse har jeg tenkt på. Spesiellt 1256, da denne, som eneste USB grabbekort, faktisk støttes av WMC og W7 64 bit. Er trolig denne løsningen jeg ender opp med.

4. HDMI-komplitabel intern recorder. Igjen er denne basert på PCI. Og hvordan programvaren og støtte for W7/WMC er vet jeg ikke.

Takk for mange gode forslag, Illuminati Smile

Forøvrig har jeg tenkt å bruke følgende Mini-PC som mediasenter, men er litt i tvil om den klarer alt det jeg har tenkt. Jeg får bare studere litt til.
http://www.netonnet....1s/166155.3001/

EDIT : Ser at via diverse nettsider at GET angivelig skal ha stengt sine component utganger for HD signaler, max oppløsning er 720x576. Da er jeg jo i grunnen like langt, og kan i hvert fall bare glemme Hauppauges dyre HD boks...like greit å holde seg til vanlige tunere/grabbekort som også tar opptakk i 720x576. Greit..
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)