Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Splitte coax-kabel?
23-12-2011, 01:53
Splitte coax-kabel?
Jeg skal legge til en ny tuner på HTPCen og tenker å splitte coax-kabel som i dag går inn til min eneste tuner. Kabel er ca 10m og kommer fra vegguttak.

Er dette mulig å splitte uten å måtte forsterke signalet? Er det en spesiell type splitter jeg må ha? Andre ting jeg bør være obs på? Forslag til bedre løsning?
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
23-12-2011, 11:22
Splitte coax-kabel?
Det er ingen grunn til å splitte kabelen ved veggkontakten. Bare seriekoble tuner nummer 2 fra output på den første.
23-12-2011, 12:58
Splitte coax-kabel?
Det er greit å forhøre seg med en tv-reparatør/servicetekniker først. Det kan være man må ha spesielle uttak, eller flytting av terminatorer etc. Har av egen erfaring funnet ut at det ikke er så rett fram som man skulle tro Wink
24-12-2011, 02:53
Splitte coax-kabel?
regner med du ikke mente å splittenoe i vegguttaket? Da blir det enkelt:

vegguttak->kabel fram til htpc->1-2 splitter->kort ledning fra splitter til hvert tvkort.

har brukt dette selv, funka fint uten forsterker, men kommer an på signalstyrke og kabellengde selvsagt.
30-12-2011, 22:16
Splitte coax-kabel?
Om en trenger forsterker eller ikke er umulig å si uten å prøve. Det kommer helt ann på hvor kraftig signalet er, og til en vis grad på kvaliteten på kabel før/ etter splitt.

Kjøp gjerne en splitter med litt kvalitet, Triax har gode passive splittere til en billig penge. En får da F-kontakter, som gir mye mindre plunder enn PAL.
Det kan noen ganger være en fordel at begge utganger fra en splitter har tilnærmet samme egenskaper, dvs at de er tilnærmet like lange. Men med ett normalt signal spiller det ikke fullt så stor rolle.

Kjøp gjerne gode kabler, det er MYE mer å hente på en god koax enn en god HDMI-kabel. Kjøp helst dobbeltskjermet kabel, tykkelse RG-59 burde være tilstrekkelig (men kjøp gjerne RG-6 om du er i tvil). 75ohm er vanligst å bruke til dette.

Splitteren "stjeler" 3,2-3,7dB av signalet - en "bro" med å koble i serie, stjeler normalt 6-8dB (begge ved KTV)
Splitt av parabol-signal stjeler normalt 80% mer - men jeg tror ikke det er DVB-S du har.
03-01-2012, 21:40 (This post was last modified: 03-01-2012 21:43 by tingo.)
Splitte coax-kabel?
Clas Ohlson har splittere (T-adaptere): 22-5192 og 22-5191. Som nevnt tidligere, disse demper signalet med 3.5 dB.
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)