Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor/hvordan har du plassert din HTPC i forhold til TV-uttaket?
06-01-2012, 09:59
Som i de fleste hus og leiligheter så regner jeg med mange har erfaring med at TV-uttaket er plassert på et logisk sted i stuen. Typisk der man gjerne ønsker å plassere TV'en. Dette er vel og bra for de som ikke benytter seg av en PC for å ta inn TV-signalene, spesielt hvis maskinen bråker (WAF-faktoren blir lav....).

Slik har ihverfall jeg det nå - PC i stua med 2x TV-kort, og den bråker bittelitt (nok hvertfall). Problemet er at jeg må ha den i stua pga TV-inntaket; kabel-TV uttaket er rett under TV-en. Skulle gjerne hatt en måte å sende TV-signalet videre til f.eks boden og plassere PC-en der.
Har gjort research og funnet ut at det ikke nytter å sende coax signal over TP-kabler (og hvertfall ikke trådløst) pga. at frekvensområdet er for stort.

Har dere noen smarte løsninger på dette? Er vel ikke så bra å spikre opp X antall meter coaxkabel inn til boden heller med tanke på signaltap i skøyter og pga lengden?
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
06-01-2012, 15:59
Vet ikke om det er så smart at det gjør noe, men jeg distribuerer kabeltv-signalet ved hjelp av splittere og kabel (vanlig coax) dit jeg vil ha det. TV-uttaket er i stua, MythTV-backend står på datarommet (det samme gjør MythTV testmaskinen).
08-01-2012, 23:38
Det er skjelden ett problem signalmessig om en kjører en passiv splitt og trekker ny kabel. Enkel test; flytt PC/ decoder til nytt sted, legg opp en billig coax med pal-kontakter.
Har du godt nok signal med dårlig splitter og dårlig kabel, vil du garantert ha godt nok signal med en god splitter og god kabel ;-)
09-01-2012, 03:30
Jeg kjører splitt fra kabeldekoderen (ved uttaket) og inn til MythTV-backenden (i et annet rom). Kan ikke skryte på meg den beste kabelkvaliteten akkurat, men signaltapet er ihvertfall nok til at jeg ikke finner f.eks. BBC HD på pc'en (funker via kabeldekoderen).
Så for all del - test før du gjør ting permanent Wink
14-01-2012, 22:21
Mulig jeg går til innkjøp av en lang antennekabel og tester litt da. Hadde vært veldig praktisk med en dedikert maskin i boden.
16-01-2012, 18:37
Deling i server+klient har vært en velsignelse for min del grunnet bla mer ryddigere oppsett og mer stabilt system
Visit this user's website Find all posts by this user
25-01-2012, 11:39 (This post was last modified: 14-07-2012 20:38 by kabull.)
Jeg lagde meg en 7+ m lang HDMI fra kontor til tv'en i stua. I tillegg bruker jeg en Logitech DiNovo edge keyboard som jeg er rimelig fornøyd med. PC'en har iptv som kilde og det rekker dermed med nettverkskabler fra inntaket til kontoret der pc'en står. Ingen bokser i stua = høy wife-acceptance-factor Smile
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)