Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overgang fra analog kabelTV til digital - muligheter og utfordringer.
22-12-2010, 16:19 (This post was last modified: 23-12-2010 13:16 by Frank.)
Er i ferd med å gå over fra analog kabelTV til digital, for noe bedre utvalg av kanaler. At bildekvaliteten øker er ikke dirkekte en ulempe heller.

Det vil bli Canal Digital som leverer kabel til meg, via lokal leverandør.

Ut fra det jeg har greid å snappe opp av den lokale butikken, har jeg tre valg;
1)Cam med dekoderkort rett i TV*.
2)HD-decoder type sagem*.
3)HD-PVR decoder type sagem*.

Det er kun med sistnevnte at jeg har noe opptaksmulighet, og dette er 100% essensielt.
Ut i fra den info jeg har fått, vil kort+cam paires sammen(*1). Dette trenger ikke å være ett gigantproblem, da det slik jeg forstår det er mulig å bruke dette i f.eks dreambox.
Kort og HD-decoderen(*2) vil også paires, og da er det vel ikke så alt for mange muligheter etter dette.
Infoen om at HD-PVR boksen(*3) ikke paires mot dekoderkortet er også gitt, og jeg stiller meg en smule skeptisk til dette.

Årsaken til sistnevne skal vistnok være at en med denne decoderen faktisk skal kunne ta med kortet på hytta, og ta inn 30 av de 40 kanalene i grunnpakken via satelitt (noen som kan bekrefte/ avkrefte?)

Jeg er derfor temmelig rådvil om hva jeg skal gå for av disse tre løsningene. Spesielt lysten på å kjøpe en sagem-box til 2-3000 for kun å plages noe helt jæ... er ikke spesielt stor.
I tillegg høres det fantastisk kjedelig ut å få ut opptakene på ett fornuftig vis, slik at en kan spare disse, redigere bort reklame osv.
Ut fra min forståelse, må en først ta opp sendingen på sagem-boxen, så spille den av og ta den opp analogt via f.eks Hauppauge PVR-500 - for så å redigere opptaket, transkode osv.
Tungvindt som hel...., men det kan gå.

Ingen av disse løsningene er for meg i nærheten av å være optimale.

Jeg ser derfor for meg to alternativer;
A) Sette opp en parabol, der jeg bruker kabel-kortet. Får da flere kanaler enn med ett rent parabol-abb. Denne kobles til en svinedyr dreambox. Vurderer i såfall en av disse flate parabolene - duger de, eller suger de?
B} Noen hjelper meg med tips til hardware etc, slik at jeg får satt opp en HTPC med multi-tuner-muligheter.

Spørsmålene dukker da naturlig opp;
A)
  • For å få hentet ut eksempelvis 4 kanaler samtidig fra parabol, hvilke(t) hode er å anbefale?
  • Finnes det tilfredsstillende løsninger på å samle f.eks 4 coax-er til en, og så evt dele dem opp igjen via en splitter bak d-boxen?
  • Er det noen som har erfaringer med Dreambox DM8000? Muligheten for 4 tunere, selv om det ikke er en alt for hyggelig prislapp, frister STORT. Men jeg må si jeg er sikker på om en enkelt maskin som dette takler å gjøre fire ting på en gang...

B}
  • Finnes det GODE løsninger for å få dette til på en PC? Jeg er avhengi av å kunne ta opp flere kanaler samtidig. 4 er ett minimum, skulle gjerne sett både 6 og 8 tunere samlet i en PC-kasse.
    Kom gjerne med konkrete forslag til oppsett, jeg er ikke alt for inne i hva som er komplitabelt med hva. Å lese gamle tråder gjør meg bare mer forvirra enn hva jeg i utgangspunktet er.
  • Hvilke utfordringer står en ovenfor som krever programeringskunnskaper? Disse mangler jeg totalt, og da sliter jeg ikke bare litt... :o

HTPC, her ønsker jeg strengt tatt å kjøre Windows som OS.
Siden jeg kun har benyttet GBPVR som programvare til nå, er det suverent om noen vet om jeg kan fortsette med dette.

Avslutter med å si;
Jeg har ikke planer om å slå meg selv konkurs for å få råd til dette :-)
TV er viktig, men jeg gidder ikke å sulte ihjel for å få mental stimuli.
God jul til alle sammen!!!!
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
23-12-2010, 13:26
En mulighet er å sette opp en PC med Win7 og 4 DVB-C tunere (4 er max for WMC)
Dersom du kjører DVBLogic sin TVSource + AcamD og NEwCS + En kortleser fra norsk Tipping bør dette funke.

Så framt CD ikke har pairet kortet ditt med tuneren din.
28-12-2010, 01:56
Takker Big Grin

Får se hva det blir til etterhvert, har måttet legge prosjektet litt på is (ikke noe problem det, bare å lufte det i 5min så er det stivfrosset i disse kalde dager).

Gjenstår jo mest å se om kortet paires til boksen fra CD eller ikke, selger lovet at det ikke skal paires, men jeg tror ikke'no før jeg ser det :blink:
28-12-2010, 14:33
Kjapt spørsmål sånn ved siden av;
Jeg har funnet ut at det sendes 4-6 kanaler pr frekvens her. Enkelte av disse kan være aktuelle å ta opp hele data-strømmen fra (transponderstrøm eller hva det nå var Huh )
Er dette mulig? Behovet for antall tunere faller da en god del.
Om det er mulig, hvordan, og ikke minst, hvordan deler en opp denne data-stømmen i noe som er mulig å se en og en?

OT: Er det slutt på varsel når noen svarer på en tråd? Var derfor jeg oppdaget denne så seint, trodde ikke noen hadde skrevet ett eneste ord...
30-12-2010, 15:33
[quote name='Frank' timestamp='1293539613' post='5206']
Kjapt spørsmål sånn ved siden av;
Jeg har funnet ut at det sendes 4-6 kanaler pr frekvens her. Enkelte av disse kan være aktuelle å ta opp hele data-strømmen fra (transponderstrøm eller hva det nå var Huh )
Er dette mulig? Behovet for antall tunere faller da en god del.
Om det er mulig, hvordan, og ikke minst, hvordan deler en opp denne data-stømmen i noe som er mulig å se en og en?

OT: Er det slutt på varsel når noen svarer på en tråd? Var derfor jeg oppdaget denne så seint, trodde ikke noen hadde skrevet ett eneste ord...
[/quote]

I WMC/TVSource løsningen kan det kun spilles inn ett program pr tuner før øyeblikket.
30-12-2010, 19:23
Filler'n :unsure:

Veit du av andre aktuelle løsninger som dekker dette, eeeeeehhh, behovet :Smile ?
30-12-2010, 22:41
Mythtv støtter flere strømmer fra samme tuner så lenge de er på samme mux/frekvens. Det fungerer egentlig out of the box, som om jeg skulle hatt en ekstra tuner. Ingen manuell splitting av strømmen.
Selv har jeg et slikt oppsett med GET. Men da er du jo over på Linux da, og det er kanskje ikke aktuellt?
31-12-2010, 20:44
OlepwBig Grinu skal ikke lage en liten guid til linux og da?
ville jo gjort att hverfall folk kunne vurderte det,tror det ville vært veldig kjekt Smile
jeg kunne godt tenkt meg det,rotet lenge med myth men fikk det aldri til 100% Smile
01-01-2011, 03:41
Sålenge det er ett system som ikke krever 5 år på høyskole for å lære seg, er jeg mer enn villig til å i alle fall gi det ett forsøk.
Er ikke verdens glupeste, men ett forsøk er det nok verdt.

En guide hadde vært KANON.

Godt nyttår alle sammen!!
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)