Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tuning med svakt signal -> manglende kanaler
23-01-2011, 14:06
Vet ikek om dette er riktig sted å poste dette men:

I helga satte jeg opp RikTV med 2 x Terratec H7 USB tunere med hver sin CAM og hvert sitt Smart-kort.
Når jeg skulle tune inn kanalene (med TvSource) manglet TVN og FEM og et par andre.

Jeg husket fra mange år tilbake at jeg hadde hatt et problem som lignet med Canal Digital kabel og FireTv tunere.

Den gangen løste det seg ved å koble antenna rett i den ene tuneren for å tune inn kanaler.

Så jeg gjorde det samme: Koblet bort antenne splitteren og satte antenna rett i tuneren.
Nytt kanal søk og DER VAR ALLE KANALENE.

Konklusonen min er at disse tunerne krever kraftige signaler og at enkelte frekvenser(transpondere?) blir for svake om en deler signalet.

Andre som har samme erfaring?

Antennen jeg kjører er en slik en:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=382862
med strømforsyning.

I huset har jeg et coax nett som jeg har lagt opp selv (og som GET gutta har kontrollert og godkjent(!)) hva skal til for å mate RiksTV signaler inn i dette? Veggkontaktene demper jo ganske mye. Må jeg ha en antenneforsterker? Hvilken da? Kan jeg bruke min gamle GET forsterker (som ikkehar retur for data)?
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
03-02-2011, 01:10
Det er ikke spesielt mye demping i kontakter og splittere, men blir det tilstrekkelig mange kan det jo bli for mye om signalet er tilstrekkelig svakt.
Normal demping er ca 3,6dB pr uttak, og med 15dB forstering i antenna skulle du ko kompensere for det meste der - eller overkompensere :Smile

At "gutta fra Get" har godkjent noe, sier ikke meg spesielt mye... Mener at slikt er like pålitelig som en lada som har vært parkert på vidda i 2 år - funker den uten kluss, glem å spille lotto de neste 10år, du har brukt opp flaksen din og litt til :lol:

Jeg ville selv ha gått over følgende;
Er alle koblinger skikkelig stramme? Bytt om mulig PAL-kontakter ut med F-kontakter (pal= vanlige &/¤#!/¤#!/ antennekontakter, f= det som brukes mest på satelitt).
Er det en koax med kvalitet? Hvilken RG-standard er benyttet? Er det brukt kabel for stjerne eller seriekobling? Er det mulig å legge antenna rett til en skikkelig splitter, og så dele ut signalet deretter (OBS: Det er best at samtlige kabler etter splitter har eksakt samme lengde, selv om det kun er for de som krever 110% av alt at dette har betydning).
Kan anttenna rettes bedre mot sender?
Mange spørsmål, da det er mange plasser flaskehalsen kan være.

Om det viser seg at ikke noe hjelper, er det vel bare å sette opp ennå ei antenne... Ikke spesielt praktisk, men må en, så må en 8)
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)