Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Raspberri PI som PVR backend.
21-02-2015, 03:30 (This post was last modified: 21-02-2015 05:04 by oleost.)
Raspberri PI som PVR backend.
Hei.

Har forsøkt å søkt krinker og kroker på nettet, men finner ikke mye bra infomasjon, tenker derfor å lage en post her.

Kunne tenkt meg å lage en en Raspberri pi server tok imot DVB-S2 Canal digital.

Ser for meg å bruke en Dual tuner DVB-S2 som denne(TBS5990) eller er det evt mulig å bruke 2 vanlige usb tunere, slik at en kan se på fleire kanaler samtidig og evt ta opp og se på en annen.

Også enten få CAM i den, eller bruker f.eks Norsk tipping sin kortleser.

Dette burde jo åpne for relativt billig server, evt om ønskelig relativt billig tuner ettersom en Raspberri PI 2 bør i utgangspunktet vere kraftig nok til begge deler.

Noen ideer?
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
23-02-2015, 21:39
RE: Raspberri PI som PVR backend.
Prøv det - og fortell oss hvordan det går.
24-02-2015, 03:12
Har veldig lyst til å prøve det. Men har begrenset kunnskap til oppsett av tuner, oscam og avlesing av smartleser.

Så det er surt å blåse av 2000kr for et oppsett som ikke blir meir nyttig en støvsamler.
14-03-2015, 20:00 (This post was last modified: 14-03-2015 20:03 by urk.)
(24-02-2015 03:12)oleost Wrote:  Har veldig lyst til å prøve det. Men har begrenset kunnskap til oppsett av tuner, oscam og avlesing av smartleser.
Tror ikke du vil kjøre TV backend på Pi.

Du trenger en ekstern harddisk med brukbar kapasitet dersom du skal drive med timeshifting og opptak. Den ønsker du neppe å ha på samme USB-buss som tv-kortet ditt.

Mulig at en Banana Pi e.l. vil være bedre, da får du en eSATA-port.

Jeg hadde en DVB USB-stick liggende (en Geniatech T230) som jeg ikke har funnet windows DVB-C drivere til.

Installerte drivere og tvheadend på Pi (model B), og har testet litt med Get og DVB-C.

Den spiller Radio og SD-kanaler nokså greit. HD-kanaler går relativt dårlig, de med lavest båndbredde spiller hakkete, de med høyere båndbredde spiller overhodet ikke. Ser at CPU går i nærmere 100% under HD-avspilling, det er ikke optimalt...

Du vil få litt mer CPU med en Pi 2, men jeg ville ikke være for optimistisk, når én HD kanal makser ut en model B.
15-03-2015, 00:00
Det er først og fremst avspilling som er et problem med PI, dvs frontend funsjonalitet. En backend krever lite både av CPU og IO. Det som drar mest CPU er eventuelt dekryptering av kanalene.

For moro skyld innstallerte jeg en mythtv frontend på PI 2 og kan verifisere at avspilling av HD overhodet ikke går rundt på 2'ern heller.
15-03-2015, 11:40 (This post was last modified: 15-03-2015 11:47 by oleost.)
(14-03-2015 20:00)urk Wrote:  
(24-02-2015 03:12)oleost Wrote:  Har veldig lyst til å prøve det. Men har begrenset kunnskap til oppsett av tuner, oscam og avlesing av smartleser.
Tror ikke du vil kjøre TV backend på Pi.

Du trenger en ekstern harddisk med brukbar kapasitet dersom du skal drive med timeshifting og opptak. Den ønsker du neppe å ha på samme USB-buss som tv-kortet ditt.

Mulig at en Banana Pi e.l. vil være bedre, da får du en eSATA-port.

Jeg hadde en DVB USB-stick liggende (en Geniatech T230) som jeg ikke har funnet windows DVB-C drivere til.

Installerte drivere og tvheadend på Pi (model B), og har testet litt med Get og DVB-C.

Den spiller Radio og SD-kanaler nokså greit. HD-kanaler går relativt dårlig, de med lavest båndbredde spiller hakkete, de med høyere båndbredde spiller overhodet ikke. Ser at CPU går i nærmere 100% under HD-avspilling, det er ikke optimalt...

Du vil få litt mer CPU med en Pi 2, men jeg ville ikke være for optimistisk, når én HD kanal makser ut en model B.

Hei, takk for mye infomasjon, var dette men PI bare som backend og ikke frontend?

Men timeshifting og opptak er et must... Men har NAS, hvordan er det å ligge timeshifting/opptak funksjon over på en nettverks disk? Enten SMB eller AFP

(15-03-2015 00:00)jalla Wrote:  Det er først og fremst avspilling som er et problem med PI, dvs frontend funsjonalitet. En backend krever lite både av CPU og IO. Det som drar mest CPU er eventuelt dekryptering av kanalene.

For moro skyld innstallerte jeg en mythtv frontend på PI 2 og kan verifisere at avspilling av HD overhodet ikke går rundt på 2'ern heller.

Det er med hardware dekoding ? http://www.raspberrypi.com/license-keys/
Men er uansett hovedsaklig ute etter som server.
15-03-2015, 12:11 (This post was last modified: 15-03-2015 12:16 by urk.)
(15-03-2015 00:00)jalla Wrote:  Det er først og fremst avspilling som er et problem med PI, dvs frontend funsjonalitet. En backend krever lite både av CPU og IO. Det som drar mest CPU er eventuelt dekryptering av kanalene.

Jeg brukte ikke Pi som frontend i mine tester, kun som backend (riktinok med oscam på samme maskinen). CPU gikk i 100% ved levering av HD-kanaler allikevel.

(15-03-2015 11:40)oleost Wrote:  Men timeshifting og opptak er et must... Men har NAS, hvordan er det å ligge timeshifting/opptak funksjon over på en nettverks disk? Enten SMB eller AFP
Jeg kjører MediaPortal til vanlig (kun oscam på Pi) og har forsøkt med opptak mot NAS. Det fungerer men hadde problemer med hakking på aktiv TV-kanal når opptak startet på andre kanaler. Forsket ikke så mye på det, la bare tilbake til lokal disk.

Mener å huske at jeg så noen med MythTV og samme problemet på FreeNAS-forumet.

Timeshift kjører jeg på RAM-disk (12GB), men vet ikke om det spiller noen rolle i forhold til å kjøre på en lokal disk. Å kjøre timeshift mot NAS høres ut som en dårlig idé.
26-03-2015, 11:13
Prøvde RPI 2 som backend og frontend igår, og fikk til å spille av HD kanaler uten noen problem, bortsett fra de som var krypterte.
Oppsettet er OpenElec 5.0.6 med tvheadend backend og frontend, og tuner er en HDhomerun.

Kommer til å teste litt mer med krypteringen, men for sitt tiltenkt bruk ... hytte tv tror jeg at RPI2 kan fungere fint.
28-03-2015, 10:44
Jeg kjenner lite til OpenElec, men innbiller meg at krypteringen kan bli en utfordring.

Du må bl.a. innstallere linux-source og utviklingsverktøy, og kompilere og innstallere kerneldriver for dekryptering. Er det overkommelig på OpenElec?
29-03-2015, 10:30
Ok, prøvde meg litt mer med krypteringen, og det gikk veldig bra.
Det var egentlig ikke noe forskjellig oppsett fra når jeg installerte på x86 maskinen.

Grunnen til at jeg fikk problemer med krypteringen i første omgang var at jeg forsøkte å få kontakt med kortleseren som var fortsatt koblet til x86 maskinen, fikk kontakt men dekrypteringen fungerte bare ikke. Når jeg koblet kortleseren til RPI'en var det ikke noen problem å dekryptere.

For å få sett på SD kanaler så må man nok skaffe seg en MPEG-2 lisens, men ellers er det ingen problem med RPI2 og HD kanaler.
En HD kanal bruker ca. 25% av cpu'en, så om man skal ta opp/se på mye samtidig er nok ikke RPI2 løsningen.

Men det var en morsomt liten test. Smile
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 2 Guest(s)