Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tvheadend Post Processing, ffmpeg/comskip (+fjerning av reklame? med automatikk...)
24-04-2014, 09:24
Video Tvheadend Post Processing, ffmpeg/comskip (+fjerning av reklame? med automatikk...)
I Tvheadend har du mulighet for å kjøre ffmpeg eller et script for "post processing", automatisk etter opptak er ferdig.

Opptakene via. tvheadend gir helt perfekte videoer men de ender gjerne på 5GB per episode, og det sier seg selv at dette kommer til å spise utrolig mye plass på veldig kort tid.

Det jeg undres er hvordan andre som laster opp på web sider får ned fil størrelsen så mye foruten å miste kvalitet(type loss-less), har googlet meg grønn på ffmpeg uten å få ut noe spesielt bra resultat.
Det jeg har forsøkt encodet blir bare stamming og helt uklarhet i videoene (altså 1080 blir verre enn sdtv)..

Fjerning av reklame kunne også kortet ned størrelsen noe, men dette er mest for å slippe spoling egentlig.
(lenge leve latskap Tongue har forsøkt å installere comskip, men det lar seg ikke kompilere på min Synology, ellers får jeg heller ikke installert wine desverre, er derfor på utkikk etter alternativ foretrukket på linux.)

Hvordan gjør dere dette? / Noen tips i riktig retning? Big Grin
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
24-04-2014, 10:56
RE: Tvheadend Post Processing, ffmpeg/comskip (+fjerning av reklame? med automatikk...)
(24-04-2014 09:24)Leoh28 Wrote:  Hvordan gjør dere dette? / Noen tips i riktig retning? Big Grin
Per i dag gjør jeg det på Windows (siden jeg kjører MediaPortal).

Der kjører jeg Handbrake (http://sourceforge.net/projects/handbrake/), som er multi-source så den finnes i Linux-utgave også. Om den lar seg kompilere på Synology-boksen din vet jeg ikke.

Handbrake fikser fint å rekode TS-filer og pakke dem om til mp4/mkv, og med litt triksing finner du sikkert frem til en profil som gir deg god balanse mellom filstørrelse og kvalitet. Merk deg at rekoding av H.264 er relativt tungt, så det kan være at du ønsker å kjøre det på en maskin med litt mer CPU enn det du har på Synology-boksen din (den har vel en dual-core på litt over 2GHz, og det er jo ikke så overvettes mye).

Jeg bruker først TS-Doctor (http://www.cypheros.de/tsdoctor.html) for å trimme opptaket, fjerne reklame og velge ut de strømmene jeg vil ha med (TS-filen inneholder ofte flere audio- og undertekst-strømmer). Den kan også plukke ut undertekster fra tekst-tv, og legge dem ut i en egen SRT-fil som kan importeres inn i Handbrake. Jeg har ikke sett noe godt alternativ til TS-Doctor som fungerer på Linux.
28-04-2014, 09:03 (This post was last modified: 28-04-2014 13:36 by Leoh28.)
Exclamation RE: Tvheadend Post Processing, ffmpeg/comskip (+fjerning av reklame? med automatikk)
Veldige fine tips, og takker for det. Men denne prosessen har jeg ikke tålmodighet til. Jeg er ute etter mest mulig automatikk, og minst mulig "manuelt arbeid".

Quote:Handbrake fikser fint å rekode TS-filer og pakke dem om til mp4/mkv, og med litt triksing finner du sikkert frem til en profil som gir deg god balanse mellom filstørrelse og kvalitet. Merk deg at rekoding av H.264 er relativt tungt, så det kan være at du ønsker å kjøre det på en maskin med litt mer CPU enn det du har på Synology-boksen din (den har vel en dual-core på litt over 2GHz, og det er jo ikke så overvettes mye).

Jeg ville ikke vært så rask i å undervurdere denne lille rakkeren, den bruker kanskje litt mer tid men jaggu greier den ikke å "streame" tre forskjellige mux'er til tre forskjellige media center i huset mitt samtidig som den "encoder" en 5GB fil ned til ca. 600MB på rundt 35-40min. Og det er meget overkommelig tid, opptak ser jeg som regel en annen dag uansett.

Exclamation<Redigering> - Grådig feil-kalkulert, eller jeg må ha sett feil en plass. Satt igang en ffmpeg prosess ifra kontoret nå og den har stått på siden 11:50, klokken er nå 13:33 og vi er såvidt ett kvarter uti "encodingen".
Ikke at dette gjør meg noe, for min del kan det ta ett døgn. Men tenker på andre som henvender seg til dette forumet og blir opplyst om helt feil tid.

Quote:Det jeg har forsøkt encodet blir bare stamming og helt uklarhet i videoene (altså 1080 blir verre enn sdtv)..

Dette var jeg som hadde rotet meg inn i bit rate osv. i ffmpeg, som var helt unødvendig.

Dette er linjen jeg havnet opp med:
/usr/syno/bin/ffmpeg -i %f -sn -vcodec libx264 -acodec copy "/volume1/Downloads/Tvheadend/%b"

Problem-biten min nå er at akkurat samme linje ffmpeg i tvheadend's post processing del bare gir ei fil på 3kb, kjører jeg eksakt samme linje med komplett sti istedet for "%f" og "%b" i ssh terminal fungerer det fjell.

Noen som har noe innsikt med ffmpeg her?
28-04-2014, 10:09
RE: Tvheadend Post Processing, ffmpeg/comskip (+fjerning av reklame? med automatikk...)
(28-04-2014 09:03)Leoh28 Wrote:  Dette er linjen jeg havnet opp med:
/usr/syno/bin/ffmpeg -i %f -sn -vcodec libx264 -acodec copy "/volume1/Downloads/Tvheadend/%b"

Problem-biten min nå er at akkurat samme linje ffmpeg i tvheadend's post processing del bare gir ei fil på 3kb, kjører jeg eksakt samme linje med komplett sti istedet for "%f" og "%b" i ssh terminal fungerer det fjell.

Noen som har noe innsikt med ffmpeg her?

Det første som slår meg er rettigheter. Har du prøvd å gjøre dette som tvheadend-brukeren når du gjør dette i ssh terminal?
28-04-2014, 10:31
(28-04-2014 09:03)Leoh28 Wrote:  Veldige fine tips, og takker for det. Men denne prosessen har jeg ikke tålmodighet til. Jeg er ute etter mest mulig automatikk, og minst mulig "manuelt arbeid".
Mulig jeg ikke poengterte det, men Handbrake kan også kjøres fra kommandolinjen:

https://trac.handbrake.fr/wiki/CLIGuide

Da blir det akkurat like automatisk som det du gjør med ffmpeg.
28-04-2014, 13:27 (This post was last modified: 28-04-2014 13:27 by Leoh28.)
Quote:Da blir det akkurat like automatisk som det du gjør med ffmpeg.

Det skjønner jeg, med forhåpentligvis en større output enn 3kb.

Men jeg finner ikke noe ipkg pakke eller mulighet for å installere handbrake heller, virker som jeg er "tvungen" til å få ffmpeg til å få ned størrelsen, også kjøre comskip monitor e.l. på nærstående windows server for å få klippet bort reklamen enkelt å greit.

Bør jo få ffmpeg fikset først da.. Du aner ikke hvorfor eller hvordan det kan ha seg at fila bare blir 3 kb? Erfart noe lignende med handbrake? Huh
28-04-2014, 15:16
(28-04-2014 13:27)Leoh28 Wrote:  Bør jo få ffmpeg fikset først da.. Du aner ikke hvorfor eller hvordan det kan ha seg at fila bare blir 3 kb? Erfart noe lignende med handbrake? Huh
Som Tronmn skriver, det høres ut som et rettighetsproblem.
Kanskje ikke ffmpeg har rettigheter til å lese innfil?
Evt. at det er noen som mangler i PATH når du starter ffmpeg fra tvheadend?

Du er sikker på at tvheadend ekspanderer %f korrekt? Finner du noe info i loggfiler som gir kommandlinjen slik tvheadend lager den?
28-04-2014, 15:35
Er det forresten mellomrom i filnavnet/pathen? Har du prøvd å skrive "%f" i stedet for bare %f?
30-04-2014, 15:27 (This post was last modified: 30-04-2014 15:30 by Leoh28.)
Oi, trodde jeg skulle få e-post når forum-innlegget ble oppdatert.. Får stikke innom her litt oftere ser jeg.. Takk for kjapp respons! Big Grin
(Trodde først det var en sammenheng med "%f" selv, så det er forsøkt i begge varianter uten noe forskjell, dessverre).

Har nå sjekket bruker, i dette tilfellet blir det vell tvheadend-testing.
(siden jeg nå er på jdierkse sin fork på github, nevnte også en aldri så liten sak der. https://github.com/SynoCommunity/spksrc/...-41527582)

Litt usikker på hvordan jeg ser rettigheter til denne brukeren på busybox?

Ved kommando:
cat /etc/passwd
Får jeg ut følgende informasjon:
tvheadend-testing:x:104:100:Tvheadend-Testing User:/usr/local/tvheadend-testing/var:/bin/sh

Ser jeg kan redigerer dette med skrive-verktøyet vi

Bør jeg her også legge til path til ffmpeg med rett versjon? /usr/syno/bin/ffmpeg ?

Litt redd dette skal bli skutt i fillebiter ved redigering (har allerde pælmet get tuneren)? Hva betyr denne stien?

Hva det angår loggføring av tvheadend er jeg ikke sikker, skal snoke litt mer senere. (Debug ser ikke ut til å fungere via. webgui i denne versjonen av tvheadend ihvertfall..)
01-05-2014, 10:53
- ikke rediger i /etc/passwd "på frihånd", eller "etter magefølelsen". Dette er en fil med strenge krav til korrekt syntaks og innhold.
- ikke rediger /etc/passwd med en vanlig teksteditor (type vi / emacs). Det finnes verktøy for å redigere den - bruk disse.
I motsatt fall så risikerer du at du roter til installasjonen din, og så er det ingenting om funker.

Som om ikke det var nok, så er det ikke der du sjekker rettigheter osv. for en bruker.
Med kommandoen 'id' så kan du sjekke hvilke grupper en bruker er medlem av.
Med kommandoen 'ls -l' så kan du sjekke eier, gruppe og rettigheter på filer og kataloger.
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)