Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Raspberry PI + kortleser = standalone kortserver?
10-01-2013, 10:25
Raspberry PI + kortleser = standalone kortserver?
Jeg spekulerte på muligheten til å sette opp en stand-alone kortserver... Hva er den beste linux kortserveren for Conax for tiden? (Jeg har det fortsatt ikke helt klart for meg hvordan softcam og kortserver henger sammen, så hvis noen kunne forklart meg det samtidig Wink )
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
10-01-2013, 15:41
RE: Raspberry PI + kortleser = standalone kortserver?
(10-01-2013 10:25)ChristianW Wrote:  Jeg spekulerte på muligheten til å sette opp en stand-alone kortserver... Hva er den beste linux kortserveren for Conax for tiden? (Jeg har det fortsatt ikke helt klart for meg hvordan softcam og kortserver henger sammen, så hvis noen kunne forklart meg det samtidig Wink )

Kort sagt: softcam hører til tuneren, kortserver til programkortet.

Hver maskin som du har tunerkort i må ha en softcam. Noen programmer krever en softcam pr. tuner. Softcamen henter nøkler fra en kortserver, som kan være på en annen maskin. En kortserver kan snakke med mange softcams. Skal man holde seg sånn passelig innenfor loven, bør kortserveren stå innenfor eget nettverk, og dele nøkler fra et programkort man selv betaler for, men teknisk sett er ikke dette et krav. Kortserveren kan stå hvor som helst på internett, og den kan betjene tusenvis av brukere, om man ønsker det.
10-01-2013, 15:54
Jau. Planen min er å ha en boks stående i kjelleren med 3-5 tunere (jeg har 3 TT-2300, 1 Terratec C og en FireDTV Wink ) som skal være dedikert backend. TVHeadend, myth, ARgos, hvem vet.
Men for å la den konsentrere seg om det den skal, så tenkte jeg å ha kortleseren (tippeleseren) koblet i en RPI som er dedikert kortserver for denne.

Deretter er det bare å fylle huset med frontends. Får jo dekt litt av grunnpakka til CD med 5 tunere+multirec iallefall Wink
10-01-2013, 18:15 (This post was last modified: 10-01-2013 18:18 by trondmm.)
Jeg ønsker meg egentlig et litt motsatt system. Jeg vil ha en (eller flere) servere på sentralt sted, med så mange TV-kort som mulig, og heller distribuere kanalene over nettverk. Enten som skikkelig multicast IPTV, eller som vanlig streaming til XBMC og evt. andre mediaspillere.

Jeg har akkurat fått meg en Raspberry Pi selv, men jeg har ikke fått den til å funke så bra som jeg hadde håpet ennå. Må nok bruke litt tid til å fikle med den, tenker jeg. Ideelt sett vil jeg nok heller bruker Pi som avspillere enn som kortserver. Kortserveren kan jeg like gjerne ha på en av maskinene med tv-kort. Jeg vil også mye heller ha kortleseren internt, istedet for som en løs USB-dings. Sånn som denne f.eks: http://www.hidglobal.com/products/readers/omnikey/3921

(hvis noen vet om noen andre interne kortlesere som fungerer, så tar jeg gjerne imot tips)

EDIT: Akkurat idet jeg poster ser jeg at du vel egentlig sier det samme som meg. Blingsa litt på frontend, og tenkte på headend, som jo i praksis betyr tuner/tv-kort.
11-01-2013, 16:25
Jeg prøvde tidligere i høst å få oscam til å virke på en rpi med NT leser. Visste seg å være vannskelig. Etter en uke gav jeg opp for jeg ville ha TV Tongue

Prøvde også å sette det opp på routeren min. Men der også viste det seg å være vannskelig. Jeg gjorde nok feil for folk har fått det til.

Problemet med disse er prosessorarkitekturen er uvandt så må finne riktige binarys til oscam, det fant jeg ikke Tongue

Alternativet er å selv kompilere med støtte for pcsc.
11-01-2013, 16:31
(11-01-2013 16:25)Audi80 Wrote:  Jeg prøvde tidligere i høst å få oscam til å virke på en rpi med NT leser. Visste seg å være vannskelig. Etter en uke gav jeg opp for jeg ville ha TV Tongue

Prøvde også å sette det opp på routeren min. Men der også viste det seg å være vannskelig. Jeg gjorde nok feil for folk har fått det til.

Problemet med disse er prosessorarkitekturen er uvandt så må finne riktige binarys til oscam, det fant jeg ikke Tongue

Alternativet er å selv kompilere med støtte for pcsc.

Jeg har ingen erfaring med Rasberry PI, men litt rask googling på "rasberry oscam pcsc" tilsier at det er fullt mulig å få til.

Selv kjører jeg på trådløsrouteren min, som er en WRT54-sak. Der fant jeg ferdig oscam her: http://humpf29.bplaced.net/oscam/
15-01-2013, 00:40
(10-01-2013 10:25)ChristianW Wrote:  Jeg spekulerte på muligheten til å sette opp en stand-alone kortserver... Hva er den beste linux kortserveren for Conax for tiden? (Jeg har det fortsatt ikke helt klart for meg hvordan softcam og kortserver henger sammen, så hvis noen kunne forklart meg det samtidig Wink )

Selv kjører jeg newcs på en raspberry pi med norsk tipping kortleser (Omnikey 3121). Fungerer veldig bra!

Ser at fler og fler bruker oscam. Kan noen forklare fordelen ved å bruke det fremfor newcs?
Har Get som leverandør.
15-01-2013, 12:59
Vet ikke om det er noen fordeler oscam vs. newcs.
Grunnen til at jeg valgte oscam, var at jeg fant en "oppskrift" for oppsett av oscam som jeg skjønte, samt at jeg fikk til å kompilere oscam under FreeBSD.
22-01-2013, 10:06
Har du en link? Smile
22-01-2013, 21:08 (This post was last modified: 22-01-2013 21:17 by tingo.)
Jeg fant det på Streamboard (http://streamboard.gmc.to:8001/), men nå ser det ut som der er nede, jeg får ikke kontakt i hvertfall.

BTW, hva er det med editoren på forumet?
Hyperlink-knappen lager slike [undefined=undefined] tag'er.

En ting til, for de som kjører FreeBSD, notatene mine fra da jeg bygde OSCam 1.20 er her: http://sites.google.com/site/tingox/digitaltv_oscam
Obs! Det er notater, de er rotete og ikke renskrevet!
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)