Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DVB-C tuner fra DealExtreme
03-04-2014, 22:02
DVB-C tuner fra DealExtreme
Hei folkens

Fikk i dag levert en DVB-C USB tuner jeg fant på dealextreme for noen uker siden. Den er absolutt interessant med tanke på pris, da det såvidt jeg vet ikke finnes noen rimeligere DVB-C tunere tilgjengelig.

Det viser seg dessverre at den ikke fungerer i linux enda, da det ikke har blitt laget drivere til demodulatoren (eller noe sånt) enda. DVB-T skal visstnok fungere greit.

Har litt lyst til å teste den, men har lite peiling på bruk av Get, eventuelt Canal Digital kabel-tv i windows. Finnes det noe program som rett og slett er grisesimpelt å sette opp med dekryptering av kanalene? Har forsøkt meg på NextPVR og Mediaportal, men synes oppsettet for dekryptering rett og slett er noe herk! Er kanskje blitt litt for godt vant med det enkle oppsettet for dette i TVHeadend. Skulle gjerne hatt et dirt-simple alternativ for testing. Gjerne noe alá mumudvb eller dvblast som kan multicaste alle kanalene ferdig dekryptert over nettverket mitt.

Bergie
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
04-04-2014, 00:39 (This post was last modified: 04-04-2014 00:39 by trondmm.)
RE: DVB-C tuner fra DealExtreme
Hmm, jeg mistenker at det sitter en RTL2832U i denne og at den i praksis er en SDR (software defined radio), mer enn en DVB-T/-C/FM/DAB tuner.

Jeg har en lignende USB-stikke. Den lover ikke DVB-C funksjonalitet, men siden den i praksis kan tune seg inn på en hvilken som helst frekvens, og overlate til PCen å tolke innholdt, så burde det være mulig for en som vet hva han driver med å lage en DVB-C driver også.

Ikke at jeg holder pusten, altså Smile
04-04-2014, 07:15
(04-04-2014 00:39)trondmm Wrote:  Hmm, jeg mistenker at det sitter en RTL2832U i denne og at den i praksis er en SDR (software defined radio), mer enn en DVB-T/-C/FM/DAB tuner.

Jeg har en lignende USB-stikke. Den lover ikke DVB-C funksjonalitet, men siden den i praksis kan tune seg inn på en hvilken som helst frekvens, og overlate til PCen å tolke innholdt, så burde det være mulig for en som vet hva han driver med å lage en DVB-C driver også.

Ikke at jeg holder pusten, altså Smile
I følge denne nettsiden har tuneren jeg har kjøpt en RTL2832P chip, som ligner mye på RTL2832U, bare at min har interface til ekstern demodulator for dvb-c.

I følge den samme nettsiden skal det være drivere under utvikling. Men som du sier er det vel neppe rett rundt hjørnet Smile
04-04-2014, 12:52
(04-04-2014 07:15)bergie Wrote:  I følge denne nettsiden har tuneren jeg har kjøpt en RTL2832P chip, som ligner mye på RTL2832U, bare at min har interface til ekstern demodulator for dvb-c.
Hva betyr det i praksis? Er det mulig å bruke kortet med en softcam f.eks.?
I så fall er det interessant å vite om BDA-driverene for Windows fungerer.
04-04-2014, 14:26
(04-04-2014 07:15)bergie Wrote:  følge denne nettsiden har tuneren jeg har kjøpt en RTL2832P chip, som ligner mye på RTL2832U, bare at min har interface til ekstern demodulator for dvb-c.

Ah. Det høres jo faktisk litt lovende ut.

(04-04-2014 07:15)bergie Wrote:  I følge den samme nettsiden skal det være drivere under utvikling. Men som du sier er det vel neppe rett rundt hjørnet Smile

Neida, men så lenge det faktisk sitter DVB-C hardware i dingsen, så er nok veien vesentlig kortere.
04-04-2014, 16:56
(04-04-2014 12:52)urk Wrote:  
(04-04-2014 07:15)bergie Wrote:  I følge denne nettsiden har tuneren jeg har kjøpt en RTL2832P chip, som ligner mye på RTL2832U, bare at min har interface til ekstern demodulator for dvb-c.
Hva betyr det i praksis? Er det mulig å bruke kortet med en softcam f.eks.?
I så fall er det interessant å vite om BDA-driverene for Windows fungerer.
Ser ingen grunn til at den ikke skal fungere med softcam.
Skal se om jeg finner tid til å sette meg inn i oppsettet med mediaportal og newcs i løpet av helgen. Gir i tilfelle tilbakemelding på hvordan det funker.
05-04-2014, 18:38
Har installert windows og mediaportal på en maskin for testing. Tuneren dukker opp, men kun som dvb-t i settings til mediaportal. Den scanner derimot og finner dvb-c kanalene mine i programmet som fulgte med tuneren (DVBCTVRplayer).

Er det noen mulighet til å tvinge windows til å gjenkjenne den som dvb-c?
16-07-2014, 23:34 (This post was last modified: 16-07-2014 23:35 by knekkert.)
(05-04-2014 18:38)bergie Wrote:  Har installert windows og mediaportal på en maskin for testing. Tuneren dukker opp, men kun som dvb-t i settings til mediaportal. Den scanner derimot og finner dvb-c kanalene mine i programmet som fulgte med tuneren (DVBCTVRplayer).

Er det noen mulighet til å tvinge windows til å gjenkjenne den som dvb-c?

Hvis du laster ned den nye dvbc driveren her (BDA) http://www.astrometa.com.tw/integrated_en.html
Obs! , på nettsiden ligger en driver for dvb-t og en for dvb-c husk å bruke den for dvb-c.

Så vil tuneren virke i alle BDA kompatible programmer, virker fint på Canal Digital kabel med Dvblink -> mediacenter.

Jeg har en tuner men har bestilt meg 3 til. Koster jo bare 20dollar pr.stk m/free shipping.

Genialt!!
21-07-2014, 01:36
Hvordan fungerer denne tuneren med DVB-T? Skal bare ta inn NRK1, NRK2 og NRK3.

(Har noen tanker om å lage en enkle htpc oppsett med det nye Raspberry Pi og OpenElec som OS ...)
21-07-2014, 08:02
(21-07-2014 01:36)Verderer Wrote:  Hvordan fungerer denne tuneren med DVB-T? Skal bare ta inn NRK1, NRK2 og NRK3.

(Har noen tanker om å lage en enkle htpc oppsett med det nye Raspberry Pi og OpenElec som OS ...)

Har ikke prøvd dvbt, tenkte du å plugge den rett i pi'en? Vet ikke noe om linux støtte.
Kan prøve dvbt i Windows mår jeg får de nye tvkorta
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: